آرشیو شهریور ماه 1403

آشنایی با تجهیزات صنعتی

کاتالوگ گیربکس کتابی سهند

۱ بازديد
اگر به دنبال محصول با کیفیتی هستید که تنوع محصول بالایی داشته باشد و نیازهای مختلف صنعتی را پاسخگو باشد، گیربکس سهند اصفهان گزینه‌ای ایدئال برای شما خواهد بود. این شرکت به‌صورت تخصصی در زمینه تولید انواع گیربکس صنعتی از جمله گیربکس‌های حلزونی، هلیکال و گیربکس‌های خاص فعالیت می‌نماید.

برای دسترسی به اطلاعات فنی و مشخصات این گیربکس‌ها باید به کاتالوگ گیربکس سهند مراجعه نمایید. وب‌سایت کالا صنعتی به‌عنوان نماینده رسمی شرکت سهند، تمامی محصولات این شرکت را به همراه گارانتی، دیتاشیت و کاتالوگ محصول ارائه می‌نماید.

گیربکس‌های سهند را می‌توان به 6 گروه تقسیم‌بندی کرد:

گیربکس حلزونی
گیربکس هلیکال
گیربکس مخروطی
گیربکس شیرآلات
گیربکس‌های خاص
موتور گیربکس آسانسوری سهند
هر یک از گروه‌های گفته شده شامل تعداد زیادی گیربکس با مشخصات و کاربردهای منحصربه‌فرد هستند. در ادامه، کاتالوگ های گیربکس سهند اصفهان را در اختیار شما قرار دهیم.

کاتالوگ گیربکس کتابی سهند
کاتالوگ گیربکس کتابی سهند حاوی نقشه‌های انفجاری، اطلاعات ابعادی، سایز فریم، جنس پوسته و دنده‌ها، توان موتور قابل‌استفاده، نسبت تبدیل و دور خروجی، موقعیت و نحوه نصب، وزن گیربکس و نکاتی درباره تعمیر و نگهداری گیربکس کتابی این شرکت است.

گیربکس کتابی سهند (سری W و U)، پرکاربردترین نوع گیربکس‌های حلزونی این شرکت است که ابعاد کوچک‌تری نسبت به سایر محصولات سهند داشته و در تمامی جهات قابل‌نصب هستند. از این گیربکس‌ها در کاربردهای مختلف صنعتی از جمله ماشین‌آلات بسته‌بندی، صنایع غذایی، صنایع چوب و کاغذ، بالابرها، صنایع کشاورزی، میکسرها و … استفاده می‌شود.

برای دانلود کاتالوگ گیربکس کتابی سهند روی تصویر زیر کلیک کنید.

دانلود کاتالوگ سهند سری w

کاتالوگ گیربکس حلزونی VF/MVF سهند
گیربکس‌های حلزونی گرد سهند با نام VF یا MVF عرضه می‌شوند. تفاوت این دو تیپ در نوع شفت ورودی گیربکس است؛ گیربکس حلزونی تیپ VF با شفت ورودی سالید (نری) و گیربکس MVF سهند با شفت ورودی هالو (مادگی) تولید می‌شود.

کاتالوگ گیربکس سهند سری VF/MVF شامل اطلاعات مهمی در خصوص انتخاب این تجهیزات است. از جمله:

توان ورودی و خروجی گیربکس
نسبت تبدیل
گشتاور خروجی
بازده گیربکس
دور ورودی و خروجی
ضریب کار
روغن مناسب گیربکس صنعتی
و …
برای دانلود کاتالوگ گیربکس‌های VF/MVF سهند روی تصویر زیر کلیک کنید.

دانلود کاتالوگ سهند سری vf_mvf

کاتالوگ گیربکس هلیکال سهند
گیربکس‌های هلیکال سهند با دو تیپ GHP و SN تولید می‌شوند. گیربکس GHP سهند که با نام گیربکس قورباغه‌ای یا گیربکس سه محور سهند نیز شناخته می‌شود، نوعی گیربکس هلیکال شفت موازی است که برای کاربردهای سنگین صنعتی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

گیربکس SN سهند بیشتر در نوار نقاله‌ها و دستگاه‌های مشابه آن به کار می‌رود. گیربکس SN سهند از دو چرخ‌دنده هلیکال تشکیل شده و با نسبت تبدیل ثابتی تولید می‌شود؛ برای تغییر نسبت تبدیل این گیربکس‌ها باید سایز پولی ورودی را تغییر داد.

البته شرکت سهند امکان تولید گیربکس‌های هلیکال سفارشی برای کاربردهای خاص را نیز فراهم نموده‌است؛ برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

کاتالوگ گیربکس RAN سهند
گیربکس RAN سهند از چرخ‌دنده‌های مخروطی هلیکال تشکیل شده و امکان تغییر جهت نیرو را در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌دهند. این گیربکس‌ها کمترین فضا را اشغال نموده و می‌توانند بیش از یک دستگاه را به طور هم‌زمان و با یک موتور راه‌اندازی نمایند.

مراحل شستشوی موتور

۱ بازديد
شستشوی الکتروموتور یکی از اقدامات ضروری برای حفظ عملکرد بهینه و افزایش طول عمر دستگاه است. گردوغبار، زنگ‌زدگی و چربی روانکارها از جمله عوامل اصلی آلودگی الکتروموتور هستند. وجود آلودگی از تهویه مناسب هوا و چرخش روان قطعات متحرک جلوگیری نموده و باعث افزایش اصطکاک و گرم‌شدن بیش از حد موتور می‌شود. شستشوی منظم و اصولی موتور می‌تواند مشکلات ناشی از آلودگی را رفع و عملکرد موتور را بهبود بخشد.
در این مقاله نحوه شستشوی الکتروموتورها را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله شرح داده و نکات لازم دراین‌خصوص را بیان می‌کنیم؛ با ما همراه باشید. برای شستن سیم‌پیچ‌ها و سایر قطعات موتور می‌توانید از چربی‌گیر یا سایر محلول‌های تمیزکننده غیر قابل‌اشتعال استفاده کنید. اگر به هر دلیل در حین شستشوی دینام با مشکلی مواجه شدید، برای ادامه مراحل به یک برقکار مراجعه نمایید.

مراحل شستشوی موتور
قطع‌کردن برق موتور و جداکردن آن از محل نصب: ابتدا باید برق ورودی به موتور را قطع کنید تا هیچ‌گونه جریان الکتریکی وارد موتور نشود. همچنین تمامی پیچ و مهره‌هایی که موتور را در جای خود نصب نموده‌اند، را باز کنید. برای اطمینان بیشتر از اینکه هیچ‌گونه بار الکتریکی در موتور وجود ندارد، آن را با مولتی‌متر تست کنید.
جداکردن اتصالات ترمینال: در ترمینال موتور را باز کرده و تمامی پل‌ها را جدا کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم از محل قرارگیری سیم‌ها عکس بگیرید تا در مرحله اتصال دوباره سیم‌ها، این کار به شیوه صحیح انجام دهید.
جداکردن محافظ پروانه: در یک طرف موتور شفت قرار گرفته و در طرف دیگر پروانه قرار دارد؛ پیچ‌های محافظ پروانه را باز کنید و محافظ را جدا کنید.
جداکردن پروانه فن: پروانه فن را با دقت و به‌آهستگی از انتهای شفت موتور جدا کنید.
باز کردن براکت پشتی موتور: پیچ‌های براکت انتهای موتور را باز کنید و آن را جدا کنید.
بازکردن براکت جلوی موتور: پیچ‌های براکت سمت شفت را نیز باز کنید.
خارج‌کردن روتور: روتور را به همراه براکت جلوی موتور خارج کنید؛ اگر اتصال دیگری روی شفت وجود ندارد، روتور را از براکت جدا کنید.
بررسی وضعیت سیم‌پیچ‌ها: پس از خارج‌کردن روتور وضعیت سیم‌پیچ‌ها را بررسی نمایید. اگر سیم‌پیچ‌ها سوخته باشند باید آن‌ها را تعویض نمایید؛ در مقاله درآوردن سیم‌های سوخته از داخل استاتور دراین‌خصوص توضیحات لازم داده شده است.
تمیزکردن پوسته: پوسته موتور را با دستمال و حلال‌های مخصوص شستشو دهید. در صورت زنگ‌زدگی می‌توانید از سنباده یا پولیش نیز استفاده کنید.
تمیزکردن روتور: در صورت مشاهده چربی یا آلودگی روی روتور می‌توانید از سنباده‌های نرم (220 تا 240) برای تمیزکردن آن استفاده کنید. هرگز از آب یا مواد شیمیایی برای شستن این ناحیه استفاده نکنید؛ زیرا باعث اتصال کوتاه موتور می‌شود. در هنگام تمیزکردن روتور، بلبرینگ‌ها را نیز بررسی نموده و در صورت خرابی تعویض یا روانکاری کنید. معمولاً در موتورهای توان پایین از بلبرینگ 2Z استفاده می‌شود که در صورت خرابی باید تعویض شوند؛ ولی در توان‌های بالاتر از بلبرینگ عادی استفاده می‌شود و به‌صورت دوره‌ای باید گریس‌کاری شوند.
شستشوی سیم‌پیچ موتور: با استفاده از یک دستمال و محلول‌های چربی‌گیر مخصوص و غیر قابل‌اشتعال، سیم‌پیچ‌های موتور را شسته و چربی احتمالی روی آن‌ها را پاک کنید. به‌هیچ‌عنوان ماده شوینده را مستقیماً روی سیم‌پیچ‌ها نریزید و حتماً از خشک‌شدن کامل آن‌ها اطمینان حاصل نمایید. همچنین شستشوی سیم‌پیچ موتور را باید به‌آرامی انجام دهید تا عایق‌ها و نخ‌های جداکننده کلاف‌ها آسیب نبینند.
اسمبل مجدد موتور و ضربه‌زدن به براکت ها: تمامی قطعات را مجدداً در محل خود قرار دهید. براکت ها را نیز در محل خود قرار داده و به‌وسیله یک چکش با روکش نرم به‌آرامی روی آن‌ها ضربه بزنید تا به پوسته برخورد کنند. این عمل را برای هر دو براکت انجام دهید تا از محکم‌بودن آن‌ها و قطعات داخل موتور اطمینان حاصل شود. در نهایت پیچ‌های براکت را ببندید.
بررسی چرخش شفت: اگر همه قطعات به‌درستی نصب شده باشند، شفت موتور به‌راحتی توسط دست می‌چرخد. اما اگر شفت به‌راحتی نمی‌چرخد، ممکن است نصب براکت ها را به‌درستی انجام نداده باشید و یا روتور با قطعه‌ای درون موتور درگیر است.
اتصال مجدد سیم‌های ترمینال: سیم‌ها و پل‌های ترمینال را مجدداً متصل نمایید. در مقاله سربندی موتور سه‌فاز و نحوه تشخیص آن درباره نحوه اتصال ستاره و مثلث به‌صورت کامل توضیح داده‌ایم و می‌توانید بر اساس آن سربندی موتور را تکمیل نمایید.
نکاتی درباره شستشوی موتور
به‌طورکلی، مهم‌ترین نکات در نگهداری الکتروموتورها عبارت‌اند از:

نصب فن خنک کننده روی روتور
سرویس های روزانه و هفتگی الکتروموتور
زمان شستشوی الکتروموتور
روغن کاری الکتروموتور
پروانه الکتروموتور

نصب فن خنک کننده روی روتور

همانطور که می‌دانید در الکتروموتورها، سیم پیچ‌های روتور و استاتور دارای مقاومت اهمی هستند و هنگام عبور جریان الکتریکی از سیم پیچ‌ها، اندکی از این انرژی الکتریکی به صورت حرارت تلف می‌شود. از طرفی دیگر هسته‌ی آهنی و پوسته ی فلزی الکتروموتور همواره در معرض میدان مغناطیسی قرار دارد از این رو مقداری از انرژی الکتریکی در موتور به‌ صورت تلفات هیسترزیس و تلفات فوکو( تلفات هسته )، از بین می‌رود.

تلفات اهمی و تلفات هسته باعث افزایش دمای الکتروموتور می‌شود. این افزایش دما، در عملکرد الکتروموتور اختلال ایجاد می‌کند، از این رو لازم است حرارت تولید شده در درون الکتروموتور به خارج از آن هدایت شود و هوای درون موتور تهویه شود. تهویه الکتروموتورها اغلب توسط فن( پروانه) انجام می‌شود. به این صورت که روی محور روتور،فن هایی تعبیه می‌شود که هنگام کار موتور، جریان هوا را به داخل موتور هدایت می‌کند و آن را خنک می‌کند.

پس برای کاهش دمای الکتروموتور و افزایش عملکرد آن نصب پروانه یا فن ضروری است.

قطعات الکتروموتور

سرویس های روزانه و هفتگی الکتروموتور

وجود گرد و خاک و رطوبت هوا باعث می‌شود که قسمت‌ های داخلی و خارجی الکتروموتور پس از مدتی کار کردن ، جرم بگیرند . جرم‌ هایی که در قسمت‌ های مختلف الکتروموتورها ایجاد می‌شود باعث خشک شدن یاتاقان‌ ها می‌شود و در نتیجه موتور خوب خنک نمی شود، لذا برای کاهش خرابی های احتمالی الکتروموتور، سرویس‌ هایی برای تمیز کردن و روغن‌ کاری الکتروموتورها منظور می‌ کنند که انجام به‌ موقع آن‌ها باعث افزایش طول عمر مفید موتور می‌شود.

در سرویس‌های روزانه، ابتدا باید بدنه خارجی الکتروموتور را بازدید کرد، آنگاه قبل از راه‌اندازی، با حرکت دادن فن ها از سلامت آنها اطمینان حاصل کنید سپس قسمت های خارجی الکتروموتور را بررسی کنید و پوسته را تمیز کنید.

همچنین پس از راه‌اندازی مقدار جریان و ولتاژ را کنترل کنید و در صورت مشاهده هر نوع عیب، بلافاصله الکتروموتور را خاموش کرده و درصدد رفع عیب برآیید. در سرویس‌ های هفتگی ضمن بازدید قسمت‌های خارجی، باید یاتاقان‌ ، بوش‌ و بلبرینگ را نیز بازدید کرد و در صورت گشادی بیش‌ از حد بوش‌ ها یا مشاهده سروصدا در بلبرینگ‌ ها، آن‌ها را تعویض کرده و روغن‌کاری کنید.

شستشوی الکتروموتور

در سرویس‌های سالانه، موتور باید کاملاً شستشو داده شود و بر اساس دستورالعمل‌های دفترچه راهنما قطعات خراب تعویض گردد همچنین روغن‌ کاری و گریس کاری کامل انجام شود. برای شستشوی الکتروموتور باید قطعات موتور را جدا کرده و با فشار باد (کمپرسور) گرد و خاک آن‌ها را گرفت؛ سپس قطعات را در داخل یک تشت قرار داده و آن‌ ها را با آب گرم شستشو دهید. اگر قطعات بیش‌ از حد چربی داشته باشند با حلال‌ های چربی مانند مواد شوینده از مشتقات صابون (صابون سولفون یا مایع ظرف‌شویی) شستشو انجام می‌گیرد. در بعضی مواقع هم از گازوئیل استفاده می‌شود که در این صورت مواد لاستیکی به‌کار رفته در ساختمان موتورها نباید با گازوئیل تماس داشته باشند.

بادگیری داخل موتور

روغن‌کاری الکتروموتور

برای کاهش اصطکاک در یاتاقان‌ها، بلبرینگ‌ها و بوش‌ها بایستی دینام روغن‌ کاری شود. بدین منظور معمولاً از روغن‌ موتور، والوالین و گریس استفاده می‌شود. در زیر توضیح کوتاهی در مورد هر کدام از این روغن‌ها و گریس‌ها داده شده است.

گریس

گریس ماده جامد یا نیمه جامدی است که از روغن معدنی و صابون‌های صنعتی با مواد شیمیایی مختلف ترکیب شده است. گریس در مواقعی که دمای کار زیاد نیست به کار می‌رود و برای روغن‌کاری بلبرینگ‌ها و یاتاقان‌ها از آن استفاده می‌شود. گریس علاوه بر کاهش اصطکاک یاتاقان‌ها و بلبرینگ‌ها، آن‌ها را در مقابل زنگ‌زدگی، ضربات ناگهانی و فشار زیاد محافظت می‌کند.

کوپلینگ دنده ای چیست؟

۱ بازديد
قبل از صحبت در مورد کوپلینگ دنده‌ای، ابتدا کوپلینگ را به طور کلی معرفی می‌کنیم. در ساده‌ترین تعریف، کوپلینگ یک انتقال دهنده قدرت است. کوپلینگ ها به عنوان اجزای اتصال بین هر دو شفت عمل می‌کنند. نوع پیچیدگی اتصال، قدرت قابل انتقال و میدان عملیاتی همگی نقش بسزایی در مجموعه نوع کوپلینگ دارند. کوپلینگ های دنده‌ای در دسته کوپلینگ های انعطاف پذیر قرار می‌گیرند و می‌توانند گشتاورهای بسیار بالایی را رله کنند. کوپلینگ وسیله‌ای مکانیکی است که برای اتصال انتهای قطعات یا اجسام مجاور عمل می‌کند. کوپلینگ هایی که به عنوان کوپلینگ های دنده‌ای شناخته می‌شوند، نوعی از کوپلینگ هستند که اغلب در کاربردهایی با گشتاور بالا و قدرت بالا استفاده می‌شوند.

کوپلینگ دنده ای

کوپلینگ دنده ای چیست؟
کوپلینگ دنده ای از پرمصرف ترین نوع کوپلینگ ها می باشند که دو چرخ دنده به وسیله ی خارهای انطباقی به دو انتهای محورهای محرک و متحرک مونتاژ می شود. کوپلینگ های دنده‌ای معمولاً می‌توانند گشتاور بیشتری تحمل کنند، در حالی که اتصالات جهانی لرزش کمتری تولید می‌کنند. کوپلینگ دنده‌ای از دو هاب با دندانه‌های خارجی و داخلی و یک بوش یک یا دو تکه تشکیل شده است. کوپلینگ های دنده‌ای اساساً جزو دسته کوپلینگ های انعطاف پذیر هستند که قادر به انتقال گشتاورهای بسیار بالا هستند. مهندسی دنده نقش اصلی را ایفا می‌کند و از مزایای کوپلینگ دنده استفاده می‌کند. در کاربرد عملی، کوپلینگ یک مجموعه دنده کامل است.
کوپلینگ های دنده‌ای معمولاً می‌توانند گشتاور بیشتری تحمل کنند، در حالی که اتصالات جهانی لرزش کمتری تولید می‌کنند. کوپلینگ دنده‌ای از دو هاب با دندانه‌های خارجی و داخلی و یک بوش با یک یا دو تکه تشکیل شده است. مهندسی دنده نقش اصلی را ایفا می‌کند و از مزایای کوپلینگ دنده استفاده می‌کند. در کاربرد عملی، کوپلینگ یک مجموعه دنده کامل است. کوپلینگ های دنده‌ای دارای قابلیت عدم تراز کلی به اندازه های 0.01-0.02 اینچ به صورت موازی و 2 درجه در زاویه هستند. آن‌ها گاهی اوقات در جفت شفت‌های فاصله ساز برای پر کردن شکاف بین ماشین و محرک استفاده می‌شوند. آن‌ها معمولاً به روان کننده نیاز دارند، اما برخی از آنها برای کار سبک‌تر طراحی شده‌اند و از نایلون‌های بدون روان کننده یا سایر پلیمرها برای بوش مرکزی استفاده می‌کنند.

قیمت کوپلینگ دنده ای
قیمت کوپلینگ دنده ای به پارامترهای متعددی بستگی دارد. اولین پارامتر مهم در قیمت کوپلینگ دنده ای، برند آن است. در ایران کوپلینگ دنده ای هم به صورت وارداتی و هم به صورت ساخت داخل وجود دارد. کوپلینگ وارداتی اغلب با برند فالک عرضه می شوند. قیمت کوپلینگ دنده ای فالک نسبت به کوپلینگ های ساخت داخل بیشتر است و کیفیت بسیار مناسبی نیز دارد. قیمت کوپلینگ دنده ای ساخت ایران به عواملی مانند متریال کوپلینگ و نوع ماشین کاری بستگی دارد. انتخاب متریال بسیار اهمیت دارد زیرا متریال بی کیفیت باعث خرابی زودرس کوپلینگ دنده ای می شود. از دیگر عوامل تاثیر گذار در قیمت کوپلینگ دنده ای همانطور گفته شد نوع ماشین کاری است. بسیاری از سازندگان ماشین کاری بی دقتی انجام می دهند که همین امر باعث خرابی کوپلینگ و دستگاه شما می شود. بهتر است هنگام خرید تنها به قیمت کوپلینگ دنده ای توجه نکنید و موارد دیگر را نیز بررسی کنید. شرکت کالا صنعتی با کارشناسان مجرب، سفارش ساخت و واردات انواع کوپلینگ دنده ای را می پذیرد. همچنین تمامی کوپلینگ های ساختنی توسط برند کالا صنعتی، دارای دو سال ضمانت است. شما می توانید برای کسب اطلاع بیشتر و دریافت مشاوره رایگان با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید.

خرید کوپلینگ دنده ای
همانطور که گفته شد، کوپلینگ دنده ای هم به صورت ساخت داخلی و هم به صورت وارداتی موجود است. اگر برای خرید کوپلینگ دنده ای عجله دارید، تنها راه خرید کوپلینگ های وارداتی است زیرا در اکثر مواقع کوپلینگ های دنده ای ایرانی به صورت آماده نیست و باید تولید شود. شما می توانید برای خرید کوپلینگ دنده ای در سایز های مختلف در برند فالک (وارداتی) و یا ساخت ایران با کارشناسان فروش کالا صنعتی در تماس باشید. همچنین کارشناسان کالا صنعتی شما را در برای انتخاب بهترین کوپلینگ دنده ای با ارائه کاتالوگ راهنمایی خواهند کرد.

انواع کوپلینگ دنده‌ای
انواع کوپلینگ دنده ای با توجه به کاربردی که دارند در مدل های متفاوتی تولید می شوند. در ادامه به بررسی برخی از مدل های انواع کوپلینگ دنده ای می پردازیم:

کوپلینگ فول دنده
کوپلینگ فولادی فورج دوبل درگیر، کوپلینگ دنده کامل سری 100 معمولی است و در اکثر کاربردهای صنعتی استفاده می‌شود. دارای قابلیت شناور انتهایی بزرگ است و می‌تواند هم ناهماهنگی شفت موازی (افست) و هم ناهماهنگی زاویه‌ای را جبران کند.

کوپلینگ نیم دنده
کوپلینگ نیم دنده سری 100 از یک نیمه انعطاف پذیر و سفت تشکیل شده است. نیمه باز یک نیمه کوپلینگ معمولی سری 100 با یک بوش بیرونی و یک هاب داخلی است، در حالی که نیمه سفت دارای یک هاب فلنجی است.

کوپلینگ دنده ای صلب
نوعی کوپلینگ که برای اتصال شفت‌هایی که هم تراز هستند استفاده می‌شود. در بین انواع کوپلینگ دنده‌ای، کوپلینگ صلب ساده‌ترین نوع آن است. کوپلینگ های صلب در مواردی که نیاز به تراز شفت دقیق است استفاده می‌شود. ناهماهنگی شفت می‌تواند بر عملکرد کوپلینگ و همچنین وجود آن تأثیر بگذارد.

کوپلینگ دنده ای اسپیسر دار
کوپلینگ اسپیسر دار

از این کوپلینگ ها برای اتصال دو شفتی که نسبت به یکدیگر فاصله دارند استفاده می شود. برای مثال اگر موتوری هست که باید یک فن را در فاصله 15 فوتی به حرکت در بیارد، باید از کوپلینگ دنده ای اسپیسر دار استفاده شود.
کالاصنعتی

پمپ عمودی طبقاتی استیل 316 لئو Leo مدل LVB

۱ بازديد
الکتروپمپ عمودی طبقاتی لئو سری LVB (استیل 316) چیست؟
کمپانی لئو (LEO Co.) که محصولات خود را تحت لیسانس ایتالیا تولید می‌کند، به‌ عنوان یکی از معتبرترین و با کیفیت ترین برندهای چینی در بازار الکتروپمپ و تجهیزات وابسته چین و بازار جهانی فعالیت می‌کند. کیفیت بالا، ارائه خدمات پس از فروش معتبر، گسترش روز افزون تنوع محصولات از ویژگی‌های کمپانی لئو است. تاریخچه لئو نشان می‌دهد این شرکت بزرگ فعالیت رسمی خود را در سال ۱۹۹۵ آغاز کرده است و در حال حاضر با 28 سال سابقه تولید و پیشرفت روز افزون، توانسته تنوع بزرگی الکتروپمپ‌های صنعتی و خانگی را در اختیار مشتریان قرار دهد.

این گستره عظیم محصولات شامل لجن ‌کش لئو، موتور پمپ بنزینی لئو، کف‌ کش لئو، پمپ خانگی لئو، لوازم جانبی پمپ خانگی، پمپ عمودی طبقاتی لئو LVR-LVS-LVB و پمپ افقی طبقاتی لئو است. تنوع محصولات لئو باعث شده است 120 کشور از محصولات شرکت لئو استقبال کنند. در سال‌های اخیر با توجه به داشتن 2 سال گارانتی معتبر و همچنین کیفیت و قیمت مناسب، الکتروپمپ‌های عمودی طبقاتی لئو (Vertical Multistage Pumps) سری LVR، LVS و LVB مورد توجه مصرف کنندگان صنعتی و خانگی قرار گرفته‌اند. اگر تا اینجا تصمیم گرفته اید از سبد محصولات لئو استفاده کنید، با کارشناسان کالا صنعتی در بخش الکتروپمپ‌ مشورت کنید، کاتالوگ فنی پمپ‌های لئو را بررسی کنید و قیمت پمپ‌ها را با محصولات مشابه در برند پنتاکس، دیزل ساز، لوارا و ابارا مقایسه کنید.

پمپ عمود طبقاتی استیل

محصولات پیشنهادی: خرید پمپ سانتریفیوژ لئو
فرق بین الکتروپمپ‌های سری LVR، LVS و LVB لئو در چیست؟
کلیه تیپ‌های LVR، LVS و LVB از دیدگاه مشخصات فنی، هد و دبی و ... یکی است، ما جنس الکتروپمپ‌های مذکور متفاوت است. پمپ‌های عمودی طبقاتی سری LVR از استنلس استیل 304 (AISI 304) ساخته شده است. هد و پایه پمپ چدنی است (چدن ضد زنگ HT200). در تیپ LVS تمام قطعات از جمله هد و پایه نیز از استنلس استیل 304 (AISI 304) است. در تیپ LVB تمامی قطعات از استنلس استیل 316 (AISI 316) ساخته شده‌اند.

کاربرد الکتروپمپ‌های عمودی طبقاتی سری LVB لئو در کجاست؟
سیستم‌های آبیاری و کشاورزی (آبیاری قطره‌ای و انتقال آب در متراژ بالا)
به دلیل جنس استیل 316: پمپاژ مواد بهداشتی، غذایی و دارویی
به لطف جنس استیل 316 قابل استفاده در پمپاژ آب شور
تامین فشار آب در ایستگاه آب شهری، تامین فشار آب مصرفی در بوستر پمپ‌های خانگی و آتشنشانی
پمپاژ و انتقال آب برای استخرها و حوضچه‌های پرورش ماهی
مشخصات فنی الکتروموتور کوپل شده به پمپ سری LVB چیست؟
کلاس الکتروموتور: IE2 (IE3 سفارشی)
خنک کاری الکتروموتور: به کمک فن
کلاس حفاظتی الکتروموتور: IP55
ولتاژ استاندارد الکتروموتور: 50 هرتز تکفاز و سه فاز
مزیت‌های پمپ LVB لئو چیست؟
انتقال و پمپاژ سیال با حالت یکنواخت‌‌
اشغال فضای کم به دلیل وضعیت عمودی
ایجاد هد بالا نسبت به پمپ‌های غیر از طبقاتی
مقاومت بسیار خوب در برابر پوسیدگی و خوردگی (جنس استیل 316)
قیمت بسیار مناسب نسبت به مدل‌های مشابه ایتالیایی و هزینه تعمیر و نگهداری کمتر
داشتن تاییدیه‌ها و استاندارهای بین المللی ACS
محصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی پمپ لئو
نمودار هد-دبی (همپوشانی) الکتروپمپ‌های عمودی طبقاتی لئو سری LVR، LVS و LVB
در تصویر بعد نمودار همپوشانی الکتروپمپ‌های عمودی طبقاتی لئو سری LVR، LVS و LVB نشان داده شده است. از دبی 0.8 متر مکعب بر ثانیه تا 240 متر مکعب بر ثانیه و از 20 متر تا 310 متر هد توسط الکتروپمپ‌های LVB قابل تامین است.

پمپ استیل لئو

نحوه شناخت مشخصات الکتروپمپ بر اساس کد - مشخصات هندسی و فنی الکتروپمپ‌های سری LVB لئو
براساس جدول و شکل زیر می‌توان به مشخصات هندسی الکتروپمپ‌های عمودی طبقاتی لئو سری LVR، LVS و LVB دست یافت.

پمپ طبقاتی لئو

پم پلئو

پمپ طبقاتی لئو 316

قطعات الکتروپمپ تیپ LVB
در تصویر بعد اجزای الکتروپمپ‌های سری LVB برند لئو نشان داده شده است. صفحه پایه پمپ، فلنچ پمپ، دیفیوزر ثانویه، دیفیوز میانی، دیفیوزر همراه با یاتاقان، پروانه پمپ، محور و اسلیو، دیفیوزر نهایی، دریچه پلاگین پمپ، پایه الکتروموتور، الکتروموتور تک فاز/الکتروموتور سه‌ فاز، صفحه محافظ، کوپلینگ، سیل، هد پمپ، دریچه پر کن، صفحه کششی پمپ، محفظه پمپ، شافت پمپ است. علاوه بر الکتروپمپ LVB لئو می‌توانید قطعات یدکی آن‌را نیز از مجموعه کالا صنعتی تهیه کنید.

مراحل خرید الکتروموتور دست دوم

۱ بازديد
در دنیای صنعت، خرید الکتروموتور دست‌دوم امری نسبتاً رایج بوده و می‌تواند مزایای اقتصادی قابل‌توجهی نیز به همراه داشته باشد؛ بااین‌حال، انتخاب نادرست تجهیزات صنعتی دست‌دوم، مخصوصاً الکتروموتور، پیامدهای ناخوشایندی را به دنبال خواهد داشت. این مقاله، باهدف راهنمایی صنعتگران در انتخاب آگاهانه‌تر الکتروموتورهای دست‌دوم نوشته شده و نکات کاربردی و مهمی را به‌تفصیل بیان می‌کند.

مراحل خرید الکتروموتور دست دوم
شناخت دقیق نیازها:

ابتدا باید نیازهای کاربرد موردنظر را به‌دقت بررسی و بر اساس آن‌ها، موارد زیر را مشخص نمایید.

توان و گشتاور موردنیاز
سرعت و نوع بار الکتروموتور
ولتاژ و فرکانس کاری موتور
کلاس حفاظتی مناسب
پیشنهاد می‌کنیم در این مرحله حتماً با افراد متخصص برق یا مکانیک، در خصوص انتخاب الکتروموتور مناسب مشورت نمایید. کارشناسان کالا صنعتی همواره آماده ارائه مشاوره تخصصی رایگان به شما عزیزان بوده و می‌توانید از طریق شماره‌تلفن 02191304300 از خدمات این مجموعه بهره‌مند شوید.

بررسی انواع الکتروموتور دست‌دوم موجود:

در این مرحله از طریق پلتفرم‌های آنلاین فروش دینام دست‌دوم مانند دیوار، شیپور و … محصولی با مشخصات موردنیاز را بیابید. پیشنهاد می‌شود، ابتدا قیمت روز الکتروموتور را از فروشگاه‌های معتبر مانند وب‌سایت کالا صنعتی بررسی نموده و با قیمت کالای دست‌دوم مقایسه نمایید. معمولاً قیمت دینام سه‌فاز دست‌دوم باید حدود 30 تا 50 درصد کمتر از قیمت موتور آکبند با همان برند و مشخصات باشد.

توجه داشته باشید که موتورهایی که قیمت آن‌ها به‌صورت غیرمعقولانه پایین است، احتمالاً دارای مشکلات فنی بوده و به‌درستی کار نمی‌کنند. همچنین اگر مدت زیادی از زمان تولید موتور می‌گذرد و سابقه کارکرد بالایی داشته باشد، عمر مفید آن کاهش‌یافته و احتمال خرابی دینام دست‌دوم افزایش می‌یابد.

بررسی وضعیت فنی الکتروموتور دست دوم:

ابتدا وضعیت ظاهری موتور را به‌دقت معاینه نموده و به دنبال اثرات آسیب‌دیدگی فیزیکی (مانند ترک‌خوردگی، شکستگی، خوردگی و …) باشید. سپس باید تست سیم‌پیچ موتور سه‌فاز یا تک‌فاز دست‌دوم و همچنین تست مکانیکی آن را انجام دهید.

اگرچه بهتر است سیم‌پیچ‌های دینام سه‌فاز دست‌دوم خریداری شده کاملاً سالم باشند، اما به یاد داشته باشید که امکان تعویض سیم‌پیچی سوخته الکتروموتور و برخی قطعات مکانیکی آن از جمله بلبرینگ‌ها وجود دارد.

دسترسی به قطعات یدکی

یکی دیگر از نکات مهم در هنگام خرید و فروش دینام دست‌دوم، بررسی وجود قطعات یدکی این موتورها است. قطعات یدکی برخی از برندهای خاص الکتروموتور سه‌فاز دست‌دوم، مخصوصاً موتورهای اروپایی یا چینی، وارد ایران نمی‌شود. همچنین در خصوص دینام تک‌فاز دست‌دوم نیز باید دسترسی به قطعات یدکی به‌خصوص خازن‌های این نوع موتور را بررسی نمایید.

علاوه بر این، دینام دست‌دوم خریداری شده باید به‌سادگی قابل‌تعمیر باشد و نیازی به تخصص یا ابزارهای پیچیده برای تعمیر و نگهداری آن نداشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی نکات مهم برای خرید انواع دینام سه‌فاز و تک‌فاز دست‌دوم پرداختیم. بهتر است این محصولات را از فروشگاه‌های معتبر خریداری نمایید تا به خدمات پس از فروش و تأمین قطعات الکتروموتور دست‌دوم نیز دسترسی داشته باشید.

همچنین گاهی اختلاف قیمت موتور آکبند و دست‌دوم بسیار ناچیز بوده و به‌صرفه‌تر است که موتور نو خریداری شود. برای این منظور حتماً وب‌سایت کالا صنعتی را بررسی نمایید تا از کمترین قیمت الکتروموتورها در بازار آگاه شوید.

نحوه کار اگزاست فن

۱ بازديد
اگزاست فن یا هواکش ازجمله تاسیسات سیکل گردش هوا است که بوسیله القای نیروی گریز از مرکز توسط اگزاست فن و نوع طراحی فن موجب اگزاست هوا می‌گردد. همچنین انواع اگزاست فن شامل سانتریفیوژ، آکسیال، رادیال، پشت بامی، سقفی و قارچی است. هدف از بکارگیری اگزاست فن خروج گرما، چربی، حذف آلودگی مازاد محیط است. در گذشته اغلب فنها بصورت دمنده، هوای تازه تمیز را وارد محیط بسته می‌کرد. سپس هوای ساکن موجود در فضا توسط روزنه و دریچه‌های تعبیه شده خارج می‌شد. اما امروزه نسل جدیدی از فن ها تحت عنوان اگزاست فن، توانایی مکش یا تخلیه هوا را دارد. اگزاست فن به دستگاهی گفته می‌شود که برخلاف فنهای دمنده، با مکش هوا موجب خروج هوای راکد فضای بسته می‌گردد. در ادامه مقاله به سوالات و مباحث زیر خواهیم پرداخت.

نحوه کار اگزاست فن چیست؟
آشنایی با انواع اگزاست فن صنعتی
شرکت سازنده اگزاست فن در تهران
آشنایی با نحوه ساخت و تولید اگزاست فن
اگزاست فن سانتریفیوژ بکوارد چیست؟
منظور از اگزاست فن حلزونی چیست؟
نحوه طراحی و انجام محاسبات اگزاست فن چگونه است؟
آشنایی با کاربرد آن در سرویس بهداشتی و تهویه هوای پارکینگ
کاتالوگ مشخصات فنی و لیست قیمت اگزاست فن
یکی از کارامدترین روشهای جابجایی هوا، بکارگیری فن می‌باشد. در گذشته تنها از فنهای فشار مثبت و دمنده برای انتقال هوا استفاده می‌شد. بطور کل به تمامی فنهایی که با اعمال فشار منفی، سبب مکش هوای محیط، به سوی خود می‌شوند، اگزاست فن می‌گویند. معمولاٌ نود درصد سیستم های تهویه مطبوع فن بصورت فن اگزاست سانتریفیوژ ساخته می‌شوند. دماگستر شرکت سازنده اگزاست فن در تهران می‌باشد که می‌تواند این محصول را به تمامی مشتریان خود واقع در اصفهان، در شیراز، در مشهد و سایر نقاط ایران ارسال کند.



نحوه کار اگزاست فن
تعریف طرز کار اگزاست فن: انتقال انرژی مکانیکی از الکتروموتور به قسمت فن، موجب چرخش پروانه و سبب مکش یا جابجایی جریان هوای محیط می‌گردد. بخش حلزونی یا قسمت هوزینگ دستگاه جریان هوای القایی را بسمت فن هدایت می‌کند. مکان قرارگیری، نوع کاربرد، سلامت قطعات، محاسبه دقیق میزان هوادهی بر اساس دفعات تخلیه هوا، بر نحوه عملکرد اگزاست فن تاثیرگذار است.

نحوه کار اگزاست فن سانتریفیوژ بر دو محور اساسی برنامه ریزی شده است. نخست نیروی گریز از مرکز که توسط نیروی گشتاور به کمک الکتروموتور دستگاه ایجاد می‌شود. به همین علت به این مدل فنها، سانتریفیوژ اطلاق می‌گردد. عامل دوم زاویه یا در واقع نوع پره‌های فن می‌باشد. تیپ سانتریفیوژ برای شرایط کاری با فشار استاتیک بالا طراحی شده‌اند.

معرفی انواع هواکش صنعتی یا اگزاست فن سانتریفیوژ
انواع اگزاست فن صنعتی شامل سه مدل سقفی، سانتریفیوژ(گریز از مرکز) و محوی یا آکسیال می‌باشد. بلحاظ نوع پروانه بکار رفته برای ساخت، این تجهیز به دو گروه اکسیال و سانتریفوژ تقسیم بندی می‌شود. هوادهی انواع سیستمهای اگزاست بر اساس توان موتور و مدل پروانه متغیر است برای مثال میتواند بین 2800 الی 16000 متر مکعب در ساعت هوارسانی نمایند.

بطور کل اگزوز فن برای خروج هوای نامطبوع، آلوده یا راکد محیط بسته استفاده می‌شوند. البته می‌تواند جهت جابه جایی هوا و به چرخش درآورن هوای تمیز در محیط کاربرد داشته باشند. بر اساس نوع برق مصرفی به دو دو گروه تک فاز و سه فاز می‌توان آنهارا تقسیم کرد. معمولاٌ این تجهیز با برق سه فاز تولید می‌گردد و با توجه به درخواست مشتری می‌تواند به تک فاز ارتقا یابد. همچنین از لحاظ نحوه انتقال هوا، هواکش ها به دو دسته اگزاست فن مکنده و دمنده تقسیم می‌شوند.

انواع هواکش صنعتی

اگزاست فن سانتریفیوژ حلزونی
اگزاست فن سانتریفیوژ حلزونی بکوارد یا گریز از مرکز دارای دو مدل هوادهی بصورت بکوارد و فوروارد است. تیپ حلزونی شامل دو مدل یکطرفه و دوطرفه می‌شود. در مدل یکطرفه، هوای محیط کارگاه، بیمارستان، مجتمع مسکونی و یا مراکز اداری، به سوی دستگاه کشیده شده و هوای راکد محیط تخلیه می‌گردد. تیپ هواکش یکطرفه جهت سیرکولاسیون هوای آلوده کاربرد دارد. هواکش حلزونی یکطرفه، دارای دو تیپ بکوارد(خم به عقب) و فوروارد(خم به جلو) می‌باشد. ظرفیت بالای هوادهی و تحمل فشار زیاد از جمله مزایای اگزاست فن سانتریفیوژ یک طرفه محسوب می‌شود. اغلب الکتروموتورهای این دستگاه دارای قابلیت ضد انفجاری هستند. برای آشنایی با اگزاست فن مکنده می‌توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه نمائید.

انواع اگزاست فن سانتریفیوژ

هواکش دو طرفه از دو جهت هوای محیط را به سوی دستگاه هدایت می‌کند. اغلب برای کاربردهای سنگین و نیازمند هوادهی بالا کاربرد دارند. ظرفیت هوادهی در این مدل بسیار بالاست و مقاوت بسیاری در برابر فشار دارند. متریال ساخت می‌تواند ورق فولادی تیپ ST-37 با ضخامت 1 الی 5 میلی متر است. موتورهای ضد انفجار و جرقه بر روی آنها نصب می‌گردد. اغلب به عنوان تکمیل سیکل هواسازها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مشخصات فنی هواکش سانتریفیوژ بکوارد
دارای سه مدل پروانه: خم به عقب، خم به جلو، شعاعی
پره های بیشتر در مدل فن های گریز از مرکز با پروانه خم به جلو
دارای دو مدل کوپلینگ تسمه پولی و دایرکت درایو (تیپ بکوارد و فوروارد)
ضخامت بدنه در تیپهای مختلف: 1 الی 5 میلی متر
عایق حرارتی موتور: بی کلاس، حفاظ حرارتی 90 درجه سانتی گراد
میزان CFM هوادهی، بین 300 الی 38000 وابسته به نوع کاربرد و تعداد دفعات تعویض هوا
کاربرد در مواردی با افت فشار و هوادهی بالا
اگزاست فن دیواری آکسیال-محوری
اگزاست فن دیواری یا در واقع فن آکسیال دیواری یکی از رایج ترین سیستمهای جابجایی هوا است. این مدل هواکش قابل نصب روی دیوار و سایر نقاط محکم نظیر پنجره می‌باشد. تیپ آکسیال میزان هوادهی چندانی ندارد، بنابراین برای استفاده در کانال و محلی با افت فشار استاتیک بالا توصیه نمی‌شود. همچنین برای مکان هایی با رطوبت، حرارت و خورندگی بالا می‌توان از اگزاست فن آکسیال یا محوری استفاده کرد.

اگزاست فن اکسیال یا محوری

مشخصات فنی هواکش آکسیال:
پروانه میتواند با متریال پلی آمید، ایندولا، فایبرگلاس و آلومینیوم ساخته شود.
پروانه دارای چهار تیپ در سایزهای 25 الی 140 سانتی متر دارای بالانس استاتیکی و دینامیکی
ظرفیت هوادهی معادل 100 الی 50 هزار متر مکعب بر ساعت
فشار استاتیک : 5 الی 150 پاسکال
جنس هوزینگ و بدنه: ورق فولادی، گالوانیزه و استیل (مستحکم در برابر اصطحکاک و خوردگی)
دارای الکتروموتور موتوژن آی پی 54
انتقال قدرت بصورت تسمه پولی و دایرکت درایو
انتقال هوای محیط‌های مجاور با اختلاف فشار کم
مشخصات فنی اگزاست فن قارچی پشت بامی
به دلیل تشابه بسیار با قارچ، اصطلاحاٌ آن را اگزاست فن قارچی می‌نامند.
میزان تولید صدا: حداقل 51 و حد اکثر 89 db
فشار استاتیک: 3 الی 105
میزان تخلیه هوا 187 الی 30000 cfm
دور موتور: چهار تیپ 900، 1450، 2800 و 3000 دور در دقیقه
قابل استفاده برای مصارف مختلف خانگی، اداری و صنعتی
اجزای قطعات اگزاست فن
برای آشنایی کامل با سیستم دستگاه باید دانشی جامع نسبت به اجزای اگزاست فن و ساختار آن داشته باشیم. قطعات اگزاست فن شامل مجموعه اجزای سازنده این دستگاه می‌باشد که به دو دسته اجزای اصلی و فرعی تقسیم می‌شوند.

الکتروموترر یا دینام: وظیفه تامین نیروی مکانیکی جهت چرخش پروانه و مکش یا دمش هوا را برعهده دارد. الکتروموتور می‌تواند ساخت شرکت داخلی (موتوژن و الکتروژن) یا کمپانی اورپایی نظیر زیمنس باشد. براساس میزان دبی حجمی هوای مورد نیاز، توان الکتروموتور بر حسب اسب بخار اعلام می‌گردد. برای محاسبه هوادهی اگزاست فن می‌توان از دو کمیت دبی حجمی تحت عنوان متر مکعب بر ساعت یا پای مکعب در دقیقه استفاده کرد. دینام دستگاه می‌تواند سنکرون یا انسنکرون باشد.

پروانه یا فن(Fan): نوع طراحی فن و زاویه پره ها، پروانه را به سه تیپ فورواد، بکوارد و رادیال(شعاعی) تقسیم می‌کند. سیستم حوض هوارسانی یا در واقع بخش فن با اعمال فشار منفی یا مثبت، سبب ایجاد جریان هوای القایی می‌شود.

قطعات اگزاست فن

بخش هوزینگ یا قسمت حلزونی: سیستم هوزینگ وظیفه حفاظت از قسمت فن و هدایت هوای مکش شده به سمت بیرون را بر عهده دارد. هوزینگ به دلیل ساختار حلزون مانند به بخش حلزونی فن نیز معروف است.

سیستم انتقال قدرت (کوپلینگ): انتقال قدرت گشتاور مکانیکی موتور به پروانه، برعهده بخش کوپلینگ می‌باشد. نحوه انتقال قدرت اغلب به سه روش کوپل مستقیم، تسمه پولی و تسمه با اتصال به گیربکس صورت می‌پذیرد.

قطعات جانبی هواکش سانتریفیوژ
سیل مکانیکی یا یاتاقان: وظیفه محافظت و بالابردن عمر شفت و موتور دستگاه را برعهده دارد. همچنین این بخش به نگهداری اجزا و قطعات اگزاست فن در قسمت هوزینگ هوارسانی کمک می‌کند. همچنین طراحی دایره‌ای سبب کاهش صدای تولیدی خواهد شد.

کانال یا مجرای عبور هوا: این بخش هدایت کننده جریان هوای القایی در فن اگزاست می‌باشد. همچنین طراحی دایره ای برای مجرای عبور هوا سبب کاهش میزان افت فشار استاتیک خواهد شد.

شاسی نگهدارنده دوبل (تقویتی): بخش آهنی مشابه حرف H که نگهدارنده اگزاستفن بر روی پشت بام یا سایر نقاط می‌باشد.

لرزه گیر مکانیکی یا دسته موتور: همانطورکه از نامش پیداست، جهت کاهش صدا و لرزش (h’chsj tk) مورد استفاده قرار می‌گیرد. این قطعه را تحت عنوان دسته نگهدارنده موتور می‌نامند.

پروانه اگزاست فن

کاربرد اگزاست فن چیست؟
کاربرد در صنعت تهویه مطبوع
تهویه هوای پارکینگ(اگزاست فن پارکینگ)
تهویه هوای سرویس های بهداشتی
محل برش سنگ (کارخانه سنگ)
اتاق های مخصوص چوب بری، رنگ ریزی و پولیش
تهویه هوای زیرزمین، موتورخانه، آشپزخانه و رستوران
تخلیه هوای اتاقهای ذوب فلزات (کوره)
صنایع تولید کاغذ و فولاد
تهویه هوای بیمارستان و آزمایشگاه
کاربردی گسترده در صنعت پتروشیمی
تخلیه دود پارکینگ، محیطهای آلوده، اتاق جوشکاری یا برشکاری
طراحی و محاسبه اگزاست فن
اولین گام برای طراحی و محاسبه اگزاست فن برای هر کاربری، چه صنعتی و چه غیر صنعتی، گزینش نوع فن ( آکسیال یا سانتریفیوژ) می‌باشد. محاسبه ظرفیت هوادهی مناسب با توجه به نوع کاربرد گام دوم به حساب می‌آید. میزان هوادهی با توجه به نوع کاربری می‌تواند برمبنای متر مکعب در ساعت و پای در دقیقه محاسبه گردد. میزان فشار استاتیکی ثابت و متغیر به ویژه برای سیستمهای سانتریفیوژ بکوارد از دیگر فاکتورهای مهم برای انجام محاسبات اگزاست فن به شمار می‌رود.

طراحی اگزاست فن باید بر اساس نوع برق مصرفی(تک فاز یا سه فاز) صورت پذیرد. توان موتور و تعداد دور آن در دقیقه یکی دیگر از عواملی است که باید در هنگام طراحی سیستم اگزاست به آن توجه کرد. در آخر تعیین سایز و تعداد تیغه پروانه بر میزان هوادهی تاثیر مستقیم دارد. این عامل در اگزاست فن پنجره‌ای و اکسیال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

طراحی و ساخت اگزاست فن صنعتی

عوامل موثر بر طراحی اگزوز فن شامل موارد زیر می‌باشد:
رطوبت نسبی محیط نصب
میزان PH هوا عبوری یا اسیدی و بازی بودن محل نصب اگزاست فن
میزان دمای جریان هوای القایی
ابعاد و طول کانال (جهت محاسبه افت فشار ثابت و متغیر)
عدم احتراق و جرقه زدن موتور در شرایط نامساعد (گزینش دینام معتبر)
طراحی اگزاست فن با تیپ مناسب فن (آکسیال، رادیال و سانتریفیوژ)
تعیین محل مناسب جهت نصب دستگاه
تولید و ساخت اگزاست فن
تولید و ساخت و طراحی اگزاست فن طی مراحل مختفی نظیر جوشکاری، برشکاری و مواردی از این قبیل انجام می‌شود. برای تولید بدنه و قسمت حلزونی از ورق فولاد ST-37 استفاده می‌شود. جهت جلوگیری از خوردگی این قسمت و بالا رفتن مقاومت آن، رنگ الکترواستاتیک به عنوان پوشش بر روی ورق قرار می‌گیرد. در صورت تقاضای مشتری می‌توانیم گارد محافظ در قسمت جلو و عقب با قابلیت تنظیم زاویه قرار دهیم. دماگستر به عنوان شرکت تولید کننده اگزاست فن آماده مشاوره و راهنمایی شما در خصوص ساخت تولید اگزاست فن می‌باشد. همچنین دماگستر شرکت سازنده اگزاست فن در ایران و در تهران محسوب می‌گردد.
منبع مطالب

شرکت سازنده اگزاست فن سانتریفیوژ

کاتالوگ و لیست قیمت اگزاست فن
ضخامت ورق فولادی سازنده بدنه و بخش هوزینگ از عوامل موثر بر قیمت اگزاست فن می‌باشد. نوع فن و نحوه مکش دستگاه، ابعاد و میزان هوادهی فن اگزاست، دیگر عوامل موثر بر قیمت اگزوز فن محسوب می‌شوند. در هنگام خرید اگزاست فن باید به نوع کلاس عایق حرارتی و آی پی آن توجه کنید. موتور می‌تواند با دو پوسته چدن و آلومینیوم ساخته شود که برخی از شرکت های واسطه با اعلام قیمت پایین تر سعی در فریب دادن مشتری با ارائه موتور بی کیفیت هستند. F class و B class حفاظ مناسبی در مقابل حرارت محسوب می‌شوند.

کاتالوگ اگزاست فن دماگستر شامل مجموعه مشخصات فنی دستگاه و لیست قیمت مدلهای مختلف این تجهیز است. جهت دریافت کاتالوگ فنی محصولات مختلف اعم از هواکش می‌توانید با کارشناسان شرکت دماگستر تماس حاصل فرمائید. این شرکت با بیش از یک دهه سابقه درخشان در عرصه تولید برج خنک کننده، اکنون با تولید بهترین اگزاست فن در کنار شما مشتریان عزیز است.

نکات مهم هنگام خرید ترمز الکترومغناطیسی

۲ بازديد
جهت دریافت اطلاعات و مشاوره از لیست قیمت ترمز مغناطیسی با کارشناسان فروش ما در تماس باشید. برای خرید آنلاین ترمز مغناطیسی در سایت کالا صنعتی مراجعه فرمایید. ترمزهای الکترومغناطیسی یا ترمزهای EM برای کند کردن یا توقف الکتروموتور با استفاده از نیروی الکترومغناطیسی برای اعمال مقاومت مکانیکی (اصطکاک) استفاده می‌شوند. ابتدا این ترمز‌ها، ترمزهای الکترومکانیکی نامیده می شدند، اما با گذشت سالها نام آنها به "ترمزهای الکترومغناطیسی" تغییر کرد، که به روش تحریک آنها اشاره دارد و به طور کلی با ترمزهای الکترومکانیکی مدرن ارتباطی ندارد. این ترمزها در دسته‌ی لوازم جانبی الکتروموتور قرار می‌گیرند. در ادامه به نکات مهم در مورد ترمزهای مغناطیسی و عوامل مهم در قیمت و خرید آن می‌پردازیم.

ترمزمغناطیسی الکتروموتور

ترمز مغناطیسی چیست و چگونه کار می‌‌کند؟
در هنگام کار با موتور الکتریکی، برای جلوگیری از اختلال در کار، اغلب نیاز است که پس از خاموش کردن موتور، شفت بلافاصله توقف کند. اما به دلیل اینرسی یا نیروی حاصل از وزن، این اتفاق نمی‌افتد. به همین دلیل، ترمز الکتروموتور در مواردی مانند آسانسور، بالابر، نوار نقاله‌های انتقال مواد، دستگاه‌های بسته بندی و ... بسیار اهمیت دارد. به عبارتی ترمزهای الکترومغناطیسی در موتورهای الکتریکی به عنوان یک روش کنترل سرعت و توقف موتور استفاده می‌شوند در حالت توقف، ترمز به صورت خودکار فعال می‌شود و موتور را متوقف می‌کند. در حالت کنترل سرعت، ترمز به صورت کنترل شده فعال می‌شود و سرعت موتور را به طور دقیق کنترل می‌کند.
استفاده از ترمزهای الکترومغناطیسی در موتورهای الکتریکی، به دلیل دقت بالا، کارایی بالا، ایمنی و عدم نیاز به تعویض قطعات، بسیار رایج است.

قیمت ترمز الکترومغناطیسی
قیمت ترمزهای الکترومغناطیسی در موتورهای الکتریکی بسته به نوع و کیفیت آن‌ها متفاوت است. ترمزهای با کیفیت بالا و قابلیت کنترل دقیق‌تر، معمولاً قیمت بالاتری دارند. همچنین، بسته به نوع کاربرد، قیمت ترمزهای الکترومغناطیسی ممکن است متفاوت باشد. برای اطلاع از قیمت ترمز مغناطیسی الکتروموتور می‌توانید با کارشناسان فنی کالاصنعتی در ارتباط باشید.

نکات مهم هنگام خرید ترمز الکترومغناطیسی
هنگام خرید ترمز مغناطیسی خوب است به نکات زیر توجه کنید:

کیفیت ترمز مغناطیسی: قبل از خرید، مطمئن شوید که ترمز مغناطیسی دارای کیفیت مناسب و استاندارد بوده و از جنس مرغوب ساخته شده است.
انتخاب سایز مناسب برای ترمز: ترمز مغناطیسی باید متناسب با سایز فریم الکتروموتور انتخاب شود.
بررسی قیمت: قطعا قیمت یکی از پارامترهای مهم و تاثیر گذار هنگام خرید ترمز الکترومغناطیسی است، با توجه به نوع عملکرد و سایز قطعا قیمت متفاوت است. بهتر است قبل از خرید با فروشندگان معتبر در ارتباط باشید
به طور کلی، قبل از خرید ترمزهای الکترومغناطیسی، حتماً قیمت، کیفیت و مشخصات فنی را با چند منبع مختلف مقایسه کنید تا به انتخاب بهینه برسید و می‌توانید با کارشناسان فنی کالاصنعتی در تماس باشید.

موتور ویبره وسیله ای الکترومکانیکی

۴ بازديد
موتور ویبره وسیله ای الکترومکانیکی است که انرژی را از منبع تغذیه DC گرفته و آن را به پالس هایی تبدیل می کند که می توانند به ترانسفورماتورانرژی دهند. قبل از توسعه منابع تغذیه حالت سوئیچ و معرفی دستگاه های نیمه هادی که در ولتاژ پایین کار می کنند ، نیاز به تولید ولتاژهای حدود 50 تا 250 ولت DC از باتری خودرو بود. از یک ویبراتور برای تهیه DC ضربان دار استفاده شد که می تواند با ترانسفورماتور به ولتاژ بالاتر تبدیل شود ، تا ولتاژ بالاتر DC ایجاد شود. ویبراتورها اغلب دچار نقص عملکرد مکانیکی می شوند ، چون به طور مداوم در حال حرکت هستند ، مانند فنری که بیش از حد کشیده شود و دیگر بلا استفاده میشود. ویبراتورهای مکانیکی در اواخر قرن بیستم از تولید خارج شدند ، اما ویبراتورهای الکترونیکی حالت جامد هنوز تولید می شوند تا با واحدهای قدیمی سازگار باشند. اکر دقیقا میخواهید بدانید که موتور ویبراتور چیست؟ چند نوع موتور ویبره داریم و در چه صنایعی کاربرد دارد ، با رها گیربکس متخصص طراحی گیربکس صنعتی همراه باشید همراه باشید.

فهرست مطالب
موتور ویبره چیست؟
چه صنایعی از موتور ویبره استفاده میکنند؟
نحوه کار کردن موتور ویبراتور چگونه است؟
موتور ویبراتور بدنه استاندارد
انواع ویبره بدنه چیست؟
دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ
موتور ویبره چیست؟
موتور ویبره دستگاهی اس که برای ایجاد لرزش در وسایل مختلف استفاده میشود. موتور ویبراتور در صنایع زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. برای مثال در صنعت غذا و دارو ، صنعت ساختمان و بتن، و هر جایی که نیاز به ایجاد ارتعاشات در دستگاه ها باشد از آن استفاده میشود. ویبره بدنه در واقع مسئول ایجاد ارتعاش در یک دستگاه است. هدف ازایجاد ارتعاش، بسته به صنعتی است که در آن به کار گرفته شده است. در برخی موارد ممکن است برای سورت کردن از ویبره بدنه استفاده شود و در برخی مواقع برای حباب زدایی یا حتی انتقال مواد با انجام عملی خاص!

چه صنایعی از موتور ویبره استفاده میکنند؟
موتور ویبراتور

سرند و یا الک های صنعتی
سرند یک نوع غربال است که برای بیختن خاک و شن یا چیز دیگر به کار می‌رود. عملکرد آن برای جداسازی ناخالصی هاست . مثلا گاهی نیاز است که در یک ترکیب دانه ای شکل، ابعاد دانه ها یکسان سازی شوند و دانه های هم اندازه از دانه هایی با اندازه بزرگ یا کوچکتر جدا شوند، از این رو از سرند استفاده می شود.

موزایک سازی
در موزایک سازی به روش ویبره ای تولید فشاری وجود ندارد و تراکم ها با دستگاه لرزاننده ایجاد می شود.
دستگاه های توزین
جهت بسته بندی انواع مواد گرانولی طراحی میشود. این دستگاه ها دارای دقت بالا، تنوع اجناس قابل بسته بندی را توسط ویبرتور دارد.
فیدرها
فیدر ها در اصل به عنوان تامین کننده منبع تغذیه به شمار می روند. یکی از دستگاه های مهم برای استفاده در تابلوهای برق و تامین انرژی است.
سورترها یا جداکننده ها
سورت کردن به معنایی جداسازی می باشد وظیفه یک دستگاه سورتر جدا کردن کالاها براساس معیارهای انسانی است. برای مثال جدا کردن براساس تفکیک محصولات خراب از سالم
ماشین های سایز بندی میوه و یا قطعات
سورت کردن میوه جات و صیفی جات به معنی سایزبندی آنها به منظور جداسازی آنها براساس حجم، اندازه، رنگ و…. می باشد. با سورت کردن می توان میوه های درجه یک و با کیفیت را از بقیه میوه ها جدا کرد و در بحث قیمت گذاری و بسته بندی محصول نیز نقش بسزایی دارد.
خشک کن ها
دستگاه های خشک کن از لحاظ تکنیکی و تکنولوژیکی به چند دسته تقسیم می شوند که هر کدام کارایی و ویژگی خاص خود را داشته و مناسب انجام کاری مشخص است.
صیقل دادن و یا پاک سازی
این دستگاه ها نیز برای صیقل دادن موادی همچون سنگ استفاده میشود که با ویبره خود این کار را انجام میدهند.
ماشین الات صنعت بتن
نحوه کار کردن موتور ویبراتور چگونه است؟
ویبراتور دستگاهی بود که کنتاکت های سوئیچ آن در انتهای نوارهای فلزی انعطاف پذیر نصب شده بود. در حال کار ، این نوارها توسط یک آهنربای الکتریکی ارتعاش می شوند و باعث باز و بسته شدن سریع مخاطبین می شوند. تماس ها جریان مستقیم 6 یا 12 ولتی باتری را قطع می کنند و جریان پالس هایی را ایجاد می کنند که از 0 ولت به ولتاژ باتری رفت و برگشت می کنند و به طور موثر یک موج مربع ایجاد می کنند. برخلاف جریان مستقیم ثابت ، وقتی چنین جریان ضربانی به سیم پیچ اولیه ترانسفورماتور اعمال شود ، جریان متناوب در سیم پیچ ثانویه را در ولتاژ از پیش تعیین شده بر اساس نسبت چرخش سیم پیچ ها القا می کند. فرض کنید یک الکترو موتور دارید که به دو سر آن لنگ متصل شده است. این لنگ ها در هنگام چرخش نیروی گریز از مرکز یا همان ضربه را وارد می کنند. برای آشنایی و خرید گیربکس هلیکال به صفحه آن مراجعه کنید.

سپس این جریان می تواند توسط یک دیود حرارتی یا یکسو کننده اکسید مس یا سلنیوم یا یک مجموعه اضافی از تماس های مکانیکی اصلاح شود (در این حالت ویبراتور به عنوان یک نوع یکسو کننده همزمان عمل می کند). سپس خروجی تصفیه شده فیلتر می شود و در نهایت ولتاژ DC به طور معمول بسیار بالاتر از ولتاژ باتری تولید می شود. این آرایش در اصل یک مدار اینورتر الکترومکانیکی است. ویبراتورها هنگام کار مقدار مشخصی از صدای قابل شنیدن (صدای وزوز ثابت) را ایجاد می کنند که شبیه صدایی است که در هنگام روشن شدن رادیو توسط مسافران ماشین شنیده می شود. برای کمک به مهار این صدا در محفظه ویبراتور ، سطح داخلی قوطی اغلب با مواد ضخیم عایق صدا مانند لاستیک فوم پوشانده می شد.

موتور ویبره

موتور ویبراتور بدنه استاندارد
موتور ویبراتور بدنه استاندارد باید دارای بلبرینگ های مقاوم باشد. زیرا ضربه های متوالی که معمولا بین هزار تا 3 هزار ضربه در دقیقه می‌باشد ، نیازمند بدنه ای مقاوم می‌باشد. از موارد مهم دیگر در انتخاب و ساخت موتور ویبراتور قابلیت تحمل دمای بالا در این ویبره های بدنه است. به علت اینکه هیچ گونه خنک سازی در این موتورها امکان پذیر نمی باشد به همین علت سیم پیچی آنها باید طوری طراحی و تولید شوند که در صورت کار مداوم و داغ شدن، دچار مشکل نشود. مورد مهم دیگر در این استانداردهای موتور ویبره ، عایق بودن موتور ویبراتور است. که باید موتور را در مقابل آب و گرد و خاک و اشیاء خارجی دیگر که برای موتور آسیب رسان هستند پوشش بدهند.

انواع ویبره بدنه چیست؟
موتور ویبره بدنه ها بسته به نوع کاربرد به شکل ها و قدرت ها و سرعت های مختلف تولید می شود. این تفاوت به این دلیل است که استفاده از آنها آسان تر گردد. ابعاد و شکل های مختلفی که برای ویبراتور ها طراحی میشود متناسب با نیاز کار و محل کار است. تا بتوانند جایگذاری مناسب در دستگاه مورد نظر را داشته باشند.

ویبره بدنه پایه دار (Foot mounted)
این vibrator motor که در شکل زیر نیز نمایش داده شده اند معمولا بر روی صفحه های فلزی مانند میز ویبره و سرند یا الک صنعتی و یا دستگاه های بچینگ و غیره مورد استفاده قرار می گیرند. خود این ویبراتورها در قدرت ها و سرعت ها و توان ها و ابعاد مختلف ساخته می شوند. شکل ظاهری این ویبره ها بسیار شبیه به الکترو موتور می باشد با این تفاوت که در این دستگاه ها در اثر چرخش، ضربه نیز به ماشین یا صفحه وارد می شود. برای مشاهده قیمت گیربکس خورشیدی بر روی لینک کلیک کیند.
ادامه مطالب در
موتور ویبره بدنه پایه دار

حدودا ۸۰ درصد ویبره بدنه های موجود در بازار از این نوع می باشند و این نوع بسیار بیشتر مرسوم می باشد و مورد استفاده قرار می گیرد. به همین دلیل از این نوع ویبره به عنوان ویبره بدنه یاد می شود. و فقط این نوع را ویبره بدنه می دانند و ویبراتور دیگر به عنوان ویبره فلنجی مرسوم می باشد.

ویبره فلنجی (Flanged)
ویبره فانجی هم مثل ویبره بدنه پایدار است اماشکل ساختار و پوسته متفاوت است. همانطور که از اسم آن مشخص است این ویبره دارای فلنج می باشد. و فقط یک سر آن به دستگاه متصل می شود. اگر بخواهیم ویبره پایه دار را طوری نصب کنیم که در دستگاه مورد استفاده، حرکت ها و لرزش های دایره ای ایجاد کنیدمیتوان 2 کار کرد :

یا اینکه یک ویبره پایه دار را بر روی صفحه ای عمود بر دستگاه نصب کنید
و یا برای سهولت کار از ویبره فلنجی استفاده کنید.

دلیل ریپ زدن موتور برق

۳ بازديد
در مکان هایی که دسترسی به برق به هر دلیلی مثل دوردست بودن، عدم اتصال به شبکه برق شهری و نبود کابل کشی وجود دارد، برای تامین برق از تجهیزی مثل موتور برق استفاده می شود. این دستگاه در واقع از یک موتور احتراق داخلی بهره می برد و با مصرف سوخت های فسیلی در خروجی برق تولید می کند. اما این دستگاه مانند سایر وسیله های برقی و مکانیکی در حین عملکرد می تواند با مشکلاتی مواجه شود. یکی از این مشکلات ایجاد سر و صدای غیرمتعارف و عدم کارکرد صحیح موتور برق در زمانی است که روشن بوده و در حال تولید برق می باشد. این مشکل با عنوان ریپ زدن موتور برق نیز شناخته می شود. ریپ زدن موتور برق می تواند دلایل مختلف داشته باشد و از اصلی ترین آن، مشکل در سیستم سوخت رسانی می توان نام برد. در این مقاله کالاصنعتی به علل ریپ زدن موتور برق پرداخته خواهد شد، پس با ما همراه باشید.

دلایل ریپ زدن موتور برق

6 علت ریپ زدن موتور برق
نامناسب بودن محل قرارگیری موتور برق
استفاده از سوخت بی کیفیت با ناخالصی زیاد
وجود مشکل در سیستم سوخت رسانی
خرابی یا گرفتگی در فیلتر هوا
نیم سوز شدن شمع یا سوزن پاشش سوخت
خرابی کویل، وایر و چپقی سری شمع
نامناسب بودن محل قرارگیری موتور برق
برای اینکه عمل سوختن در داخل محفظه احتراق موتور برق به خوبی انجام شود باید موتور برق در محل مناسبی قرار داشته باشد به این معنی که هوای مناسب و کافی برای انجام احتراق وجود داشته باشد. قرار داشتن موتور برق در یک فضای بسته و کوچک پس از مدتی اکسیژن آن فضا تمام شده و هوای لازم برای سوختن تامین نمی شود و ریپ زدن موتور برق و حتی خاموش شدن آن را در پی دارد.
کالاصنعتی

استفاده از سوخت بی کیفیت با ناخالصی زیاد
در موتور برق از سوخت های فسیلی مثل بنزین و گازوئیل استفاده می شود. سوخت به عنوان اصلی ترین تغذیه موتورهای احتراق داخلی باید از کیفیت خوبی برخوردار باشد تا عمل احتراق به درستی انجام شود. بنزین و گازوئیل به نوعی دارای تاریخ انقضا هستند و در صورتی که مدت زیادی در باک بدون استفاده مانده باشند از کیفیت آنها کاسته می شود. همچنین در صورت استفاده از بنزینی با عدد اکتان پایین و با ناخالصی های زیاد، در عمل احتراق مشکل پیش آمده و ریپ زدن و لرزش شدید در موتور برق می تواند اتفاق بیوفتد.

وجود مشکل در سیستم سوخت رسانی
سیستم سوخت رسانی از مهم ترین بخش های موتور برق است. وجود مشکل و خرابی در هر کدام از اجزای سیستم سوخت رسانی می تواند باعث ریپ زدن شود. ممکن است به مرور زمان شیلنگ تزریق کننده سوخت دچار فرسودگی و پوسیدگی شود و نشتی سوخت اتفاق بیوفتد، در نتیجه مقدار سوخت کمتری به قسمت احتراق برسد و این خود تعادل نسبت سوخت به هوا را برهم زده و ریپ زدن موتور برق را سبب می شود. همچنین گرفتگی فیلتر سوخت، شیر خروجی باک یا خرابی پمپ آب سوخت و سوزن انژکتور در موتور برق دیزلی می تواند عمل سوخت رسانی را با مشکل مواجه کرده و ریپ زدن را در پی داشته باشد.

خرابی یا گرفتگی در فیلتر هوا
هوا جز دوم و لازم برای عمل احتراق در کنار سوخت است. لازم است مقدار حجم هوا و کیفیت آن در حد مطلوبی باشد تا عمل احتراق به طور کامل انجام شود. به دلیل استفاده طولانی مدت از فیلتر هوا، گرفتگی در آن اتفاق می افتد که لازم است بعد از مدتی تعویض شود و زمانی که از مدت زمان تعویض گذشته باشد و همچنان از آن استفاده شود، هوای کافی و تمیز وارد محفظه احتراق نشده و احتراق بصورت ناقص انجام می شود بنابراین سر و صدای شدید و ریپ زدن مشاهده می شود.

نیم سوزشدن شمع یا سوزن پاشش سوخت
وظیفه جرقه زدن و شروع عملیات احتراق در موتورهای گازی و بنزینی بر عهده قطعه ای به نام شمع است. در صورت نیم سوز شدن یا دوده زدن شمع ممکن است ریپ زدن اتفاق بیوفتد، به این صورت که جرقه به موقع زده نشود و سوخت به خوبی مشتعل نشود. در موتور برق دیزلی پاشش سوخت توسط سوزن هایی انجام می شود که که در صورت کثیف شدن و گرفتگی آن، سوخت به درستی به محفظه احتراق نمی رسد و ریپ زدن اتفاق می افتد.

خرابی کویل، وایر و چپقی سری شمع
کویل به تولید جرقه در شمع کمک می کند. خرابی و ضعیف شدن این قطعه منجر به خلل در جرقه و عمل احتراق شده و ریپ زدن را می تواند ناشی شود. گاهی کویل سالم است اما مشکل از وایر و چپقی است که باعث نرسیدن درست برق کویل به شمع می شود. این عامل هم ممکن است از دلایل ریپ زدن موتور برق باشد.

جمع بندی

ایجاد سر و صدا و لرزش غیر معمول در موتور برق که اصطلاحا ریپ زدن گفته می شود، دلایل فنی مختلفی می تواند داشته باشد. رایج ترین علل ریپ زدن مربوط به سوخت و هوا می شود. ایجاد مشکل در سیستم سوخت رسانی و عدم رسیدن سوخت کافی، با کیفیت و بدون ناخالصی های اضافی و همچنین ورود هوای کافی و تمیز در کارکرد بدون مشکل موتور برق موثر است. در این مقاله 6 دلیل رایج بروز ریپ زدن موتور برق ذکر شدند. در صورت وجود هر گونه مشکل در موتور برق خود و راهنمایی در مورد نحوه رفع آنها می توانید با کارشناسان کالاصنعتی تماس بگیرید.

انواع الکتروگیربکس را بر اساس ساختار

۳ بازديد
الکتروگیربکس که با نام موتورگیربکس یا الکتروموتور گیربکس‌دار نیز شناخته می‌شود، از ترکیب یک موتور و گیربکس صنعتی که به‌صورت مستقیم کوپل شده‌اند، ساخته شده است.
الکتروگیربکس

موتور گیربکس‌ها در انواع مختلفی تولید شده و معمولاً برای کاهش سرعت و افزایش گشتاور استفاده می‌شوند؛ به همین علت ترکیب موتور و گیربکس کاهنده بسیار رایج‌تر از الکترو گیربکس‌های افزاینده است. مهم ترین دلیل استفاده از الکتروگیربکس‌، تطبیق‌پذیری بالای آن‌ها است. یکی از دغدغه‌های همیشگی صنعتگران انتخاب موتور و گیربکس متناسب است و برای این هدف باید مشخصات فنی زیادی از هر دو دستگاه را با یکدیگر مطابقت دهند. اما الکتروگیربکس‌ها، نگرانی‌های مربوط به تطبیق‌پذیری موتور و گیربکس را از بین برده و بسیار قابل‌اطمینان هستند.

انواع الکتروگیربکس
به‌طورکلی انواع الکتروگیربکس را بر اساس ساختار یا عملکرد دسته‌بندی می‌کنند. موتورگیربکس ها بر اساس ساختار موتور به دو گروه:

انواع موتورگیربکس براساس موتور

موتور گیربکس DC
موتورگیربکس AC
و بر اساس ساختار گیربکس به انواع زیر تقسیم‌بندی می‌شود:

الکتروگیربکس خورشیدی
موتور گیربکس حلزونی
الکترو گیربکس هلیکال
موتورگیربکس سایکلو
انواع موتورگیربکس براساس گیربکس

همچنین بر اساس نحوه عملکرد، الکترو گیربکس‌ها را به دو گروه کاهنده و افزاینده تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه به معرفی انواع الکتروگیربکس و کاربردهای آن‌ها می‌پردازیم.

موتور گیربکس DC

موتور گیربکس DC از جریان الکتریکی مستقیم استفاده نموده و آن را به نیروی مکانیکی با دور و گشتاور خروجی موردنظر تبدیل می‌کنند؛ این موتور گیربکس‌ها توانایی تولید گشتاور بالا با سرعت‌های بسیار پایین را داشته و در کاربردهایی مانند رباتیک، اتوماسیون صنعتی، پمپ، کمپرسور و نوار نقاله استفاده می‌شوند.

موتورگیربکس AC

موتورگیربکس AC، معمولاً از موتورهای القایی استفاده می‌کنند؛ این موتورها بر اساس نوع فاز ورودی به دو دسته الکتروموتور سه‌فاز و تک‌فاز تقسیم‌بندی می‌شود. علیرغم اینکه دسترسی به برق سه‌فاز برای همه امکان‌پذیر نیست، اما استفاده از موتور گیربکس‌های سه‌فاز رایج‌تر است. از این موتور گیربکس‌ها در لوازم‌خانگی، ماشین‌آلات صنعتی کوچک مانند آسیاب، اره نواری، پمپ، سیستم‌های تهویه‌مطبوع، کمپرسور، بالابر، نوار نقاله و بسیاری از کاربردهای دیگر استفاده می‌شود.

موتورهای سه‌فاز بازدهی بیشتر و قیمت کمتری نسبت به الکتروموتور تک‌فاز داشته و در نتیجه الکتروموتور گیربکس‌دار سه‌فاز، قیمت کمتر و گشتاور بالاتری دارد؛ این نوع موتور گیربکس در کاربردهای سنگین مانند فن و دمنده‌های صنعتی، آسانسور، تصفیه‌خانه‌ها و ماشین‌آلات صنعتی سنگین به کار می‌رود.

الکتروگیربکس خورشیدی

الکتروگیربکس خورشیدی راندمان و دقت بسیار بالایی دارد و امکان کاهش دور خروجی تا سرعت‌های بسیار کم را نیز ارائه می‌دهد. از این الکتروگیربکس در شریدرهای صنعتی، صنایع فولاد، صنایع نورد، میکسر، دستگاه‌های حفاری و … استفاده می‌گردد.

موتور گیربکس حلزونی

موتور گیربکس حلزونی در مدل‌های مختلفی تولید و ارائه می‌شوند؛ این دستگاه‌ها به دلیل ابعاد کوچک، زاویه شفت‌ها، خود قفل‌شوندگی گیربکس حلزونی، تعمیر و نگهداری آسان و قیمت مناسب در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی استفاده می‌شوند.

الکترو گیربکس هلیکال

الکتروگیربکس هلیکال به 4 دسته زیر تقسیم می‌شود:

الکتروگیربکس هلیکال شفت مستقیم
الکتروگیربکس بول هلیکال
الکتروگیربکس هلیکال آویز
الکتروگیربکس هلیکال شفت موازی
همه انواع گیربکس هلیکال، به‌صورت الکترو گیربکس نیز در دسترس هستند و در کاربردهایی که نیاز به گشتاور و راندمان بالایی دارند استفاده می‌شود. از جمله کاربردهای الکترو گیربکس هلیکال عبارت‌اند از:

همزن‌های صنعتی
نوار نقاله
الواتور
راهبر جرثقیل‌های سقفی
خردکن‌های معدن
دستگاه‌های بالمیل
صنایع شیمیایی
صنایع غذایی
معادن
صنایع ذوب‌آهن و فولاد
صنایع پلاستیک
صنایع سیمان
صنایع خوراک دام و طیور
کارخانه‌های آسفالت
و …
موتورگیربکس سایکلو

موتورگیربکس سایکلو، بر خلاف سایر گیربکس‌های صنعتی از چرخ‌دنده استفاده نمی‌کنند؛ این الکتروگیربکس شوک‌پذیری بسیار بالایی داشته و جزو گیربکس‌های بدون لقی (Zero Backlash) به شمار می‌روند. بیشترین کاربرد موتورگیربکس سایکلو در دستگاه‌های حفاری و میکسرهای صنعتی است.

مزایای موتور گیربکس
از جمله مزایای موتور گیربکس می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

الکتروگیربکس ها نیازی به ترازکردن و کوپلینگ ندارند؛ در نتیجه تلفات انرژی در این مراحل نیز رفع شده و از خرابی بلبرینگ‌ها و موتور جلوگیری می‌شود. به دلیل طراحی بهینه‌تر چرخ‌دنده‌ها در الکتروگیربکس ها، انتقال گشتاور و دور با راندمان بالاتری انجام می‌گیرد.
در حالت عادی انتخاب موتور و گیربکس متناسب، نیاز به‌صرف وقت و بررسی مشخصات فنی زیادی دارد؛ اما الکتروگیربکس ها تطبیق‌پذیری بالایی داشته و با اطمینان خاطر بیشتری می‌توان از آن‌ها استفاده نمود.
موتور گیربکس‌ها عمر مفید طولانی‌تری داشته و میزان خرابی آن‌ها کمتر است.
معایب موتور گیربکس
علی‌رغم مزایای بسیار الکتروگیربکس ها، استفاده از این دستگاه‌ها معایبی نیز دارند؛ از جمله معایب موتور گیربکس عبارت‌اند از:

تعمیر و نگهداری سخت‌تر: موتور گیربکس‌ها از چرخ‌دنده‌ها و واسطه‌های خاصی استفاده می‌کنند؛ به همین علت تعمیر و نگهداری آن‌ها تا حدی پیچیده‌تر و سخت‌تر از دستگاه‌های مشابه است.
طراحی پیچیده‌تر: به دلیل طراحی پیچیده‌تر الکتروگیربکس ها، عیب‌یابی آن‌ها نیز دشوارتر است.
۶ نکته مهم در انتخاب الکتروگیربکس
برای انتخاب الکتروگیربکس مناسب یک کاربرد، باید نکات و عوامل مختلفی را در نظر گرفت؛ ۶ نکته مهم در انتخاب الکتروگیربکس عبارت‌اند از:

توان موتور: توان الکتروگیربکس باید متناسب با توان موردنظر کاربرد باشد تا علاوه بر برآورده‌ ساختن نیازها، آسیبی به الکتروگیربکس یا تجهیزات مرتبط وارد نشود.
سرعت موتور: برای دستیابی به سرعت موردنظر کاربرد، باید موتور گیربکس با سرعت صحیح انتخاب شود.
نسبت تبدیل گیربکس: علاوه بر سرعت ورودی موتور، نسبت تبدیل نیز برای دستیابی به سرعت خروجی مورد نیاز کاربرد نقش مهمی ایفا می‌نماید.
نوع گیربکس: یکی دیگر از نکات مهم در انتخاب الکتروگیربکس، نوع گیربکس است که باتوجه‌به مشخصات فنی دستگاه و نیازهای کاربرد انتخاب می‌شود.
شرایط محیطی: شرایط محیطی مانند دما، رطوبت و گردوغبار نیز از جمله نکات مهم در انتخاب الکتروگیربکس ها هستند.
هزینه: در نهایت، پس از بررسی مشخصات فنی دستگاه، باید بر اساس بودجه موتور گیربکس مناسبی را انتخاب و خریداری نمایید.
البته مشخصات فنی دیگری مانند میزان کارکرد دستگاه، تحمل بار شعاعی و محوری، نحوه قرارگیری محورها نسبت به هم و برند سازنده نیز از جمله عوامل مهم در انتخاب موتور گیربکس هستند.

نحوه نصب موتورگیربکس
موتورگیربکس‌ها در انواع مختلفی تولید می‌شوند که هریک ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. در ادامه به برخی از مشخصات فنی و ویژگی‌های موتورگیربکس می‌پردازیم.

1) موقعیت نصب موتورگیربکس: الکتروگیربکس باتوجه‌به نوع خروجی در 6 حالت مختلف نصب می‌شود. موقعیت نصب الکتروگیربکس را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید. بر اساس موقعیت نصب موتورگیربکس، باید موقعیت ترمینال موتور، موقعیت نصب کابل‌های منبع تغذیه به ترمینال الکتروموتور و موقعیت سوپاپ روغن گیربکس مشخص شود.

موقعیت نصب الکتروگیربکس

2) موقعیت ترمینال موتورگیربکس: ترمینال موتور گیربکس در موقعیت‌های مختلفی روی الکتروموتور نصب می‌شود. موقعیت ترمینال باید بر اساس وضعیت و موقعیت نصب موتورگیربکس انتخاب شود.