آرشیو مرداد ماه 1403

آشنایی با تجهیزات صنعتی

تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال

۷ بازديد
تست سیم پیچ موتور سه فاز، یکی از مراحل ضروری در عیب‌یابی و تشخیص مشکلات الکتروموتور است؛ چراکه الکتروموتور سه فاز از قدرت بالا و عملکردی قابل اعتماد برخوردار است اما اگر بیش از حد تحت بار قرار بگیرد، امکان سوختن سیم پیچ افزایش پیدا می‌کند و موتور آسیب می‌بیند. بنابراین مهم است که وضعیت سلامت موتور سه فاز را از نظر مکانیکی و الکتریکی بررسی کرد.

سزبندی الکتروموتور سه فاز

در ادامه مطلب، ۴ مورد از روش‌های تست سالم بودن الکتروموتور را بررسی خواهیم کرد تا وضعیت سلامت مکانیکی و الکتریکی موتور مشخص شود؛ این آزمایش‌ها باید توسط افرادی ماهر در زمینه برق زمانی اجرا شوند که موتور خاموش است و هیچ اتصالی در سربندی آن صورت نگرفته است.

نکته: منظور از عدم اتصال در سربندی این است که تمام پل‌های مسی (تیغه‌های مسی) از پایانه جدا شده باشند.


تست سلامت مکانیکی موتور سه فاز
قبل از پرداختن به تست سیم پیچ، باید وضعیت فیزیکی موتور که شامل شفت، فن خنک‌کننده و بدنه موتور می‌شود را به دقت بررسی کنید. چطور می‌توانیم از سلامت فیزیکی موتور سه فاز مطمئن شویم؟

موتور را از برق جدا کنید.
شفت موتور را با دست بچرخانید؛ اگر به راحتی می‌چرخد، یعنی بلبرینگ‌ موتور در شرایط خوبی هستند. اما اگر به‌ راحتی نمی‌چرخد، یعنی احتمالا یاتاقان‌ها یا بلبرینگ‌های شفت از کار افتاده‌اند.
حال باید وضعیت ظاهری بدنه را بررسی کنید و علائم ترک‌خوردگی، سوختگی یا خوردگی پوسته را با دقت بررسی کنید.
مرحله بعدی بررسی شفت موتور از نظر علائم سایش، ترک خوردگی یا آسیب‌دیدگی است.
در آخر، وضعیت محفظه فن خنک‌کننده و پروانه‌های فن را باید مشاهده کنید؛ پیچ های محفظه که به انتهای بدنه متصل شده‌اند را باز کنید و پره‌های آن را از نظر ترک‌خوردگی یا سایر آسیب‌ها بررسی کنید.
اگر می خواهید هیچ یک از موارد بالا را تجربه نکنید، بهتر است درباره نگهداری دوره‌ای از الکتروموتور اطلاعات بیشتری کسب کنید.
https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/183/%D8%AA%D8%B3%D8%AA-%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%BE%DB%8C%DA%86%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1-%D8%B3%D9%87-%D9%81%D8%A7%D8%B2


تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال
تست سیم پیچ با اهم متر

تست سیم پیچ با اهم متر دیجیتال به بررسی مدارهای باز در سیم پیچ موتور می‌پردازد تا هر گونه قطعی در سیم‌ها شناسایی شود. روش انجام تست به شرح زیر است:

موتور را از منبع تغذیه جدا کنید و مطمئن شوید که جریان برق ندارد.
تمام اتصالات خارجی را از پایانه های موتور جدا کنید.
مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
یک سیم (پراب) مولتی متر را به یکی از پایانه‌های موتور وصل کنید و سیم دیگر آن را به سر دیگر همان کلاف متصل کنید. این فرآیند را برای پایانه‌های مختلف موتور تکرار کنید تا زمانی که اتصال تمام کلاف‌ها را با یکدیگر چک کرده باشید؛ کلاف‌های موتور معمولاً با نام‌های U ، W و V در سربندی الکتروموتور سه فاز مشخص شده‌اند.
مقدار نشان داده شده برای هر کلاف را ثبت کنید و در نهایت با یکدیگر مقایسه کنید؛ مقدار مقاومت نشان داده شده برای همه کلاف‌ها باید در یک محدوده باشد و اختلاف زیادی با هم نداشته باشند.
مولتی مترها معمولاً دارای تست بازر (Buzzer) یا تست بوق هستند؛ اگر مولتی متر روی حالت بوق باشد، پس از اتصال پراب‌ها به دو سر یک کلاف سالم، دستگاه بوق می‌زند و اگر سیم پیچ دچار قطعی شده باشد، دستگاه بوق نمی‌زند.
تست سیم پیچ موتور سه فاز

تست مقاومت زمین موتور سه فاز
تست مقاومت زمین موتور سه فاز

تست مقاومت زمین یکی از آزمایشات مهم در بررسی ایمنی موتورهای سه فاز است و نحوه اتصال سیم ارت (سیم اتصال به زمین) را بررسی می‌کند؛ برای انجام این تست باید با استفاده از مولتی متر، مقاومت بین بدنه موتور و زمین را اندازه گیری کنید. عدم اتصال صحیح سیم ارت منجر به ایجاد قوس الکتریکی و آسیب دیدن موتور می‌شود؛ بنابراین، برای انجام صحیح این کار مراحل زیر را دنبال کنید:

مولتی متر خود را روی اهم تنظیم کنید.
یکی از پراب‌های مولتی متر را به نقطه ارت متصل کنید؛ نقطه ارت معمولاً در گوشه‌ای از ترمینال موتور قرار دارد و با سه خط زیر هم مشخص شده است.
پراب دیگر مولتی متر را به ترتیب به هر یک از ۶ پایانه موتور وصل کنید. در صورت اتصال صحیح سیم ارت، مولتی متر باید OFF را نشان دهد.
نحوه آمپرگیری موتور سه فاز
آمپرگیری موتور سه فاز یا تست آمپر، میزان آمپر موتور را در حالت روشن و بار کامل اندازه‌گیری می‌کند. میزان آمپر در بار کامل روی پلاک موتور ثبت می‌شود و هرگونه انحراف از این مقدار، نشان‌دهنده نقص در موتور است. برای انجام این آزمایش کلمپ متر را دور یکی از کابل‌های فاز ورودی ببندید و میزان آمپر را ثبت کنید؛ دقت کنید که در برخی موارد مانند نوار نقاله‌ها، وقتی وزن محصول روی تسمه نقاله باشد، بار موتور بیشتر از حالت عادی خواهد بود و تست آمپر باید در حالت عادی موتور سه فاز انجام شود.

نتیجه گیری

بررسی سیم پیچ‌های موتور سه فاز یکی از مهم‌ترین اقدامات در تعمیر و نگهداری این دستگاه‌ها است. برخی از تست‌های سیم پیچ، نیاز به تخصص در زمینه برق دارند و باید توسط افراد ماهر انجام شود؛ ولی برخی دیگر را می‌توان بر اساس مطالب گفته شده در همین مقاله، مرحله به مرحله انجام داد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از انجام هرگونه آزمایشی، با کارشناسان کالاصنعتی در ارتباط باشید تا از مشاوره‌های تخصصی و رایگان در این زمینه بهره‌مند شوید.

ویژگی‌ها و قابلیت‌ها موتور برق

۷ بازديد
موتور برق یکی از انواع ژنراتور است که دستگاهی کاربردی برای تولید برق است و می‌تواند در زمان قطعی برق، کار و زندگی را به روال عادی برگرداند. همچنین موتور برق برای مکان‌هایی که امکان دسترسی به شبکه برق وجود ندارد، گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. انتخاب موتور برق مناسب بستگی به چندین عامل دارد که شامل نحوه حمل و نقل، ابعاد، نوع سوخت مصرفی، مجموع توان دستگاه‌های متصل (برحسب وات)، بیشترین زمان کارکرد و تعداد خروجی‌های دستگاه است.

منبع مرتبط
با استفاده از یک ژنراتور مناسب، می‌توان در هنگام قطع برق، خانه را در شرایط مطلوب نگه داشت، در آشپزخانه غذا تهیه کرد، تلفن همراه را شارژ نمود و از کامپیوتر و اینترنت استفاده نمود. به این ترتیب، زندگی بدون دغدغه قطعی برق ادامه خواهد داشت.شما میتوانید برای استعلام قیمت ژنراتور با تیم کالا صنعتی در تماس باشید.

قیمت موتور برق
قیمت موتوربرق بستگی به چندین عامل دارد که در ادامه به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود:

ظرفیت و توان خروجی موتور برق
ظرفیت یا توان خروجی موتوربرق به میزان حداکثر برقی اشاره دارد که دستگاه می‌تواند به طور همزمان تولید کند. هرچه این مقدار بیشتر باشد، یعنی موتوربرق ظرفیت تأمین برق مصارف پرمصرف‌تر و با توان بالاتر را دارد. به همین دلیل، موتوربرق‌های قدرتمندتر و پرظرفیت‌تر، دارای قیمت بالاتری هستند.

نوع سوخت مصرفی موتور برق
انتخاب نوع سوخت در موتوربرق‌ها از جمله عوامل تعیین‌کننده قیمت نهایی آنهاست. به عنوان مثال، موتوربرق‌های گازسوز نسبت به انواع بنزینی و دیزلی، هزینه تمام‌شده پایین‌تری برای تولید هر کیلووات برق دارند. بنابراین قیمت اولیه پایین‌تر و هزینه بهره‌برداری ارزان‌تری دارند.

کیفیت و برند موتور برق
کیفیت بالاتر موتور و قطعات داخلی، افزایش عمر مفید موتور برق، کاهش هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و بهبود راندمان و بازدهی را به همراه دارد. مارک‌ها و سازندگان معتبر که شهرت و اعتبار بیشتری در بازار دارند نیز محصولات باکیفیت‌تر و بادوام‌تری را عرضه می‌کنند که قیمت بالاتری هم دارند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌ها موتور برق
وجود سیستم‌های پیشرفته مثل کنترل و مانیتورینگ از راه دور، قابلیت ارتباط با شبکه هوشمند برق، ویژگی‌های ایمنی و حفاظتی مثل AVR و... موجب افزایش قیمت موتور برق می‌شود. البته این ویژگی‌ها بازدهی و قابلیت اطمینان بیشتری را نیز به همراه دارند.

نکات مهم در انتخاب و خرید موتور برق
اولین نکته مهم، برآورد دقیق نیازهای مصرف برق و تعیین ظرفیت مناسب موتوربرق است. اگر ظرفیت انتخابی کمتر از نیاز باشد، پاسخگوی نیاز نخواهد بود و اگر بیش از حد لازم باشد، هزینه اضافی در بر خواهد داشت. نکته بعدی انتخاب نوع سوخت مناسب است. سوخت انتخابی باید در دسترس، اقتصادی و سازگار با محیط زیست باشد. همچنین کیفیت و استانداردهای فنی موتوربرق از اهمیت بالایی برخوردار است. مارک‌های معتبر و دارای گارانتی، انتخاب مناسب‌تری هستند.

در نهایت پس از فروش و خدمات پشتیبانی عرضه‌کننده نیز باید مورد توجه قرار گیرد تا در صورت بروز مشکل بتوان به راحتی از خدمات آنها استفاده کرد.

اهمیت و کاربرد موتور برق
موتوربرق کاربردهای متنوعی در زندگی امروز دارد. از جمله مهم‌ترین کارکردهای این دستگاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تأمین برق اضطراری در زمان قطعی برق شهری: استفاده از موتور برق در منازل، ادارات و سازمان‌ها می‌تواند در هنگام قطع برق از اختلال در کار و زندگی جلوگیری کند. البته لازم است ظرفیت موتور برق با نیازهای برقی همخوانی داشته باشد.
تأمین برق مناطق دورافتاده: امکان اتصال به شبکه سراسری برق در برخی نقاط دورافتاده وجود ندارد به همین دلیل استفاده از موتور برق های قوی در این مناطق ضروری است.
مصارف صنعتی و تجاری: در اکثر کارخانه ها، معادن، ایستگاه‌های سوخت و ... به دلایل فنی و اقتصادی از موتور برق به جای برق شبکه استفاده می‌شود.
موارد اضطراری و امدادرسانی: در زمان بروز حوادث غیرمترقبه مانند زلزله، سیل و ... ژنراتور برای تداوم عملیات امدادرسانی بسیار حیاتی است.
در واقع موتور برق یک جایگزین لازم و ضروری برای مکان های مهم است.

انواع موتور برق
موتوربرق‌ها بسته به نوع سازه و طرز کارشان انواع متفاوتی دارند. رایج‌ترین دسته‌بندی موتورهای برق بر اساس نوع سوخت آن است که در ادامه به معرفی انواع آن می‌پردازیم:

موتوربرق بنزینی
موتوربرق‌های بنزینی از یک موتور احتراق داخلی بنزینی و یک آلترناتور برای تولید برق استفاده می‌کنند. سوخت مصرفی این نوع موتور برق، بنزین است که از طریق کاربراتور تأمین می‌شود. موتوربرق بنزینی مزایایی همچون قیمت مناسب، سهولت جابجایی و حمل و نقل، سادگی راه‌اندازی و بهره‌برداری دارد. از این رو برای مصارفی مانند اضطراری، پشتیبانی، سیار و غیره بسیار مفید است. اما این موتور برق بنزینی معایبی مثل آلایندگی زیست‌محیطی و صدای زیاد نیز دارد. در مدل‌های به‌روز شده این نوع موتوربرق‌ها تا حدود زیادی از صدای آن کاسته شده و برخی از مدل‌های آن عملا بی‌صدا هستند.

موتوربرق دیزلی یا دیزل ژنراتور
دیزل ژنراتورها از یک موتور دیزل به عنوان منبع تولید قدرت مکانیکی و یک آلترناتور برای تبدیل آن به برق استفاده می‌کنند. سوخت این نوع موتورها، گازوییل/نفت دیزل است. دیزل ژنراتور مزایایی همچون بازده بالاتر، عمر بیشتر و هزینه پایین سوخت دارند. به همین دلیل بیشتر برای مصارف ثابت و پرمصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

موتوربرق گازسوز
در موتوربرق‌های گازسوز به جای بنزین یا نفت دیزل، از گازهای سبک مانند گاز طبیعی، گاز مایع (LPG) یا گاز شهری به عنوان سوخت استفاده می‌شود. این گازها پس از ورود به موتور احتراق داخلی، باعث تولید انرژی مکانیکی شده و این انرژی به وسیله قطعه الکترومکانیکی به انرژی الکتریکی (برق) تبدیل می‌گردد. مزایای به‌کارگیری گاز طبیعی به جای بنزین و نفت دیزل، کاهش قابل‌توجه هزینه سوخت، آلایندگی بسیار پایین محیط‌زیست و صدای کمتر این موتورها است.

موتوربرق دوگانه‌سوز
همان‌طور که از اسم این نوع موتوربرق مشخص است، آن‌ها می‌توانند از دو نوع سوخت متفاوت استفاده کنند. معمولاً یکی از این سوخت‌ها بنزین و دیگری گاز طبیعی یا LPG است. امکان تغییر سوخت به صورت خودکار در حین کار یکی از مزایای بعضی از مدل‌های این موتورها به شمار می‌رود. موتوربرق‌های دوگانه‌سوز با توجه به قابلیت استفاده از دو نوع سوخت، انعطاف‌پذیری بسیار بالایی دارند و می‌توانند در شرایط مختلف به کار گرفته شوند.

زمان تعویض روغن پمپ کفکش

۷ بازديد
پمپ کفکش یکی از انواع پمپ است که دارای دو نوع کلی از لحاظ خنک کاری بوده که یکی از آنها پمپ کفکش روغن خنک است، به این معنی که پمپ توسط روغن خنک سازی می شود. تعویض روغن پمپ کفکش عملی است که بایستی هم به درستی انجام گیرد و هم بطور منظم و دوره ای اتفاق بیوفتد. همچنین نوع روغن پمپ کفکش نیز جهت تعویض اهمیت دارد، اینکه چه روغنی و با چه کیفیتی در محفظه مخصوص روغن پمپ شارژ مجدد شود. در ادامه این مقاله قرار است نحوه تعویض روغن پمپ کفکش بصورت مرحله به مرحله توضیح داده شود به گونه ای که با انجام مراحل ذکر شده و همچنین مشاهده فیلم آموزشی مراحل تعویض روغن پمپ کفکش می توانید به راحتی و بدون نیاز به متخصص، این عمل را خودتان انجام دهید. همچنین انواع روغن هایی که در پمپ کفکش استفاده می شود نیز ذکر خواهد شد، پس با این مقاله کالاصنعتی همراه باشید.

دلایل اهمیت تعویض دوره ای روغن پمپ کفکش
یکی از قسمت های مربوط به نگهداری پمپ کفکش تعویض روغن آن است. به منظور جلوگیری از هزینه های سرسام آور خرابی پمپ کفکش لازم است تا روغن آن بصورت دوره ای و منظم تعویض شود. از جمله دلایلی تعویض روغن کفکش میتوان به:
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%A7%D8%AE%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA/%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%BE%D9%85%D9%BE/1873/%D8%AA%D8%B9%D9%88%DB%8C%D8%B6-%D8%B1%D9%88%D8%BA%D9%86-%D9%BE%D9%85%D9%BE-%DA%A9%D9%81%DA%A9%D8%B4


به اکسید شدن روغن به مرور زمان
در معرض دمای بالا قرارگرفتن آن در مدت طولانی
همچنین امکان عدم استفاده از روغن مناسب در دوره قبلی
مراحل تعویض روغن پمپ کفکش
همانطور که دانستن علل سوختن پمپ کفکش جهت جلوگیری از عوامل ایجاد آن لازم است، دانستن نحوه تعویض روغن پمپ کفکش نیز اهمیت دارد که در زیر مراحل آن به ترتیب ذکر شده است:

قرار دادن پمپ کفکش در حالت افقی
بازکردن پیچ محل خروجی روغن
خارج کردن روغن از روزنه خروجی
بستن پیچ خروجی روغن
باز کردن پیچ محل ورودی روغن و پر کردن روغن جدید در محفظه روغن از طریق روزنه مشخص
قرار دادن اورینگ جدید و سالم و بستن پیچ با آچار ترک متر
در مرحله سوم توجه کنید هوای محبوس داخل مخزن ممکن است باعث شود مقداری از روغن با فشار زیاد خارج شود به همین منظور تیکه ای پارچه را جلوی روزنه خروجی روغن قرار داده تا از پاشش روغن جلوگیری شود.

در ویدئوی زیر می توانید مراحل کامل تعویض روغن پمپ کفکش را بصورت مرحله به مرحله مشاهده کنید.

نوع روغن پمپ کفکش
روغن مورد استفاده در پمپ کفکش جهت خنک سازی از نوع روغن های ترانس یا ترانسفورماتور است که جز روغن های معدنی بوده و عایق الکتریکی هستند. از آنجایی که روغن کفکش بایستی مقاومت بالایی در برابر دما داشته باشند، روغن ترانس نیز این قابلیت را دارند. روغن ترانس به دلیل اینکه قابلیت انتقال حرارت خوبی دارند به عنوان خنک کننده گزینه مناسبی برای تعویض روغن پمپ کفکش هستند. در مواقعی که روغن ترانس نمی تواند در پمپ کفکش استفاده شود یا اشاره ای به نوع روغن پمپ کفکش در کاتالوگ و پلاک پمپ ذکر نشده است، روغن های SAE10W و SAE20W می توانند جایگزین مناسبی برای روغن ترانس مورد استفاده در پمپ کفکش باشند.

روغن ترانس

زمان تعویض روغن پمپ کفکش
روغن پمپ کفکش معمولا هر 6 الی 12 ماه یک بار تعویض می شود، اما مدت زمان تعویض روغن به مواردی مثل میزان استفاده و مدت زمان روشن بودن پمپ، شرایط محیطی و کیفیت روغن قبلی بستگی دارد.

با این حال مدت زمان لازم برای تعویض روغن کفکش برای هر مدل و برند متفاوت است که معمولا در کاتالوگ شرکت سازنده بسته به مدت زمان کارکرد پمپ درج می شود.

جمع بندی

پمپ های کفکش از نوع روغن خنک نیاز دارند تا بصورت دوره ای و منظم تعویض روغن برای آنها صورت گیرد. در این مقاله به کاربرد و اهمیت روغن پمپ کفکش و در ادامه نحوه تعویض آن پرداخته شد. مشخص شد که معمولا از روغن ترانس به عنوان روغن خنک کننده در پمپ کفکش استفاده می شود و در برخی کاربردها روغن های SAE10W و SAE20W می تواند جایگزین روغن ترانس باشد. پمپ کفکش لئو سری XQS دارای بدنه ای ترکیبی از چدن و استیل بوده و در کاربردهای متنوع کشاورزی، صنعتی و پرورش ماهی استفاده می شود. جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه خرید پمپ کفکش و البته مشاوره بیشتر درباره نوع و نحوه تعویض روغن آن می توانید از کارشناسان پمپ کالاصنعتی راهنمایی بگیرید.

موتور آسنکرون با روتور سیم پیچی شده

۷ بازديد
یکی از پرکاربردترین موتورهای الکتریکی که در بسیاری از صنایع کاربرد دارد، موتور آسنکرون است؛ اما دقیقا موتور آسنکرون چیست؟ این موتورها که موتور القایی نیز نامیده می‌شوند، نوعی الکتروموتور AC هستند که در آن روتور با سرعتی کمتر از سرعت میدان مغناطیسی دوار استاتور می‌چرخد. با توجه به اینکه میدان مغناطیسی استاتور باعث ایجاد یک جریان القایی و در نتیجه چرخش روتور می‌شود، به این الکتروموتور، موتور القایی هم گفته می‌شود.
موتورهای آسنکرون یکی از رایج‌ترین نوع الکتروموتور است که تعمیر و نگهداری آسانی دارند؛ معمولا الکتروموتور سه فاز القایی یا همان آسنکرون به دلایلی مثل هزینه کم‌تر و تعمیر و نگهداری آسان‌تر، مورد استقبال بیشتری نسبت به الکتروموتور تک فاز آسنکرون قرار می‌گیرد.
این موتورها در طیف وسیعی مثل پمپ، فن، کمپرسور، نوار نقاله و… کاربرد دارند؛ مهم‌ترین ویژگی شناخته شده موتورهای آسنکرون، عدم تغییر سرعت آن است؛ چرا که سرعت این موتورها به عواملی مثل فرکانس و تعداد قطب‌ها (پل‌ها) بستگی دارد. برای مقایسه موتور آسنکرون یا القایی با موتورهای سنکرون و درک بهتر تفاوت آن ها، مقاله الکتروموتور آسنکرون و سنکرون را مطالعه فرمایید.

ورود به سایت کالاصنعتی
موتور آسنکرون

انواع موتورهای آسنکرون
به طور کلی موتورهای آسنکرون بر اساس نوع روتور به دو دسته تقسیم می‌شوند:

موتورهای آسنکرون با روتور قفس سنجابی
موتورهای آسنکرون با روتور سیم پیچی شده یا اسلیپ رینگ
موتور آسنکرون با روتور قفس سنجابی
موتور آسنکرون با روتور قفس سنجابی

کی از انواع رایج موتورهای القایی، موتور آسنکرون با روتور قفس سنجابی است؛ روتور این موتورها از یک استوانه فلزی به شکل قفس سنجاب تشکیل شده است که میله‌های مسی رسانایی دو طرف آن را به هم متصل کرده و جریان القایی را از میدان استاتور دریافت می‌کند. این موتورها:

ساختاری ساده‌تر دارند.
سرعت آن‌ها مانند موتور اسلیپ رینگ، در بارهای مختلف تقریبا ثابت است.
نسبت به موتورهای اسلیپ رینگ قدرت بیشتری دارند.
برای راه‌اندازی به موتور فرعی نیاز ندارند و می‌توان آن‌ها را به‌راحتی راه‌اندازی کرد.
موتور آسنکرون با روتور سیم پیچی شده (اسلیپ رینگ)
موتور اسلیپ رینگ روتور سیم پیچی شده‌ای دارد که از سیم‌های مسی یا آلومینیومی تشکیل شده است. سیم پیچ‌های روتور به یکدیگر متصل هستند و جریان القایی را از میدان مغناطیسی استاتور دریافت می‌کنند.
موتور آسنکرون با روتور سیم پیچی شده:

گشتاور راه‌اندازی بالاتری نسبت به موتورهای آسنکرون با روتور قفس سنجابی دارند.
جریان مورد نیاز هنگام راه‌اندازی آن‌ها کمتر است.
سرعت آن‌ها در بارهای مختلف تقریبا ثابت است.
می‌توان بار را روی این موتورها افزایش داد.
همچنین این موتورها معایبی نیز دارند:
نسبت به موتورهای آسنکرون با روتور قفس سنجابی قیمت بالاتری دارند.
نگهداری آن‌ها پیچیده‌تر است.
ساختار الکتروموتور آسنکرون
الکتروموتور آسنکرون دو بخش اصلی دارد که شامل استاتور و روتور می‌شود.
استاتور بخش ثابت موتور است و از تعدادی سیم پیچ تشکیل شده که میدان مغناطیسی دوار را به‌وجود می‌آورند.
روتور بخش متحرک موتور محسوب می‌شود که از رساناهایی تشکیل شده تا جریان القایی را از میدان مغناطیسی دوار استاتور دریافت کنند.
در موتورهای آسنکرون از هیچگونه آهنربایی استفاده نشده و تماما با اتصال فازهای ورودی به سیم پیچ‌ها، میدان مغناطیسی تولید می‌شود.

ساختار الکتروموتور آسنکرون

عملکرد موتور آسنکرون
موتورهای AC جریان متناوب را با استفاده از فرآیند القایی الکترومغناطیسی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کنند. زمانی که جریان متناوب به استاتور اعمال شود، یک میدان مغناطیسی دوار درون آن شکل می‌گیرد که بر روتور اثر می‌گذارد و باعث ایجاد جریان القایی می‌شود. سپس جریان القایی به‌وجود آمده، در روتور یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌کند و در تعامل با میدان مغناطیسی استاتور، باعث چرخش روتور می‌شود.
همانطور که گفتیم، موتورهای القایی هیچ وسیله خارجی برای تحریک و به حرکت درآوردن روتور درون خود ندارند و سرعت روتور به القای میدان مغناطیسی بستگی دارد. با تغییر میدان الکترومغناطیسی، روتور با سرعت کمتری نسبت به سرعت میدان به حرکت درمی‌آید.
نکته: اختلاف سرعت روتور و میدان مغناطیسی را لغزش می‌نامند.

تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون
تفاوت موتور سنکرون و آسنکرون

مهم‌ترین و اساسی‌ترین تفاوت بین موتور سنکرون و آسنکرون، سرعت روتور نسبت به سرعت استاتور است. در موتور سنکرون سرعت روتور و استاتور برابر هستند، در حالی که در موتور آسنکرون سرعت روتور کمتر از سرعت موتور است. همین موضوع باعث می‌شود تا بین سرعت چرخش شفت و میدان مغناطیسی، امکان افزایش گشتاور برای موتورهای آسنکرون فراهم شود.
باتوجه به برابر بودن سرعت روتور و استاتور در موتورهای سنکرون، آن‌ها هیچ لغزشی ندارند؛ همچنین به یک منبع برق AC خارجی نیز نیاز دارند.

نتیجه گیری

به طور کلی موتور آسنکرون و سنکرون در مواردی مثل کنترل سرعت، راه‌اندازی، قدرت عملیاتی موتور، میزان بار و هزینه تعمیر و نگهداری با هم تفاوت دارند؛ اما رایج‌ترین نوع الکتروموتور سه فاز و تک فاز، موتورهای القایی یا همان آسنکرون‌ها هستند.
یکی از مهم‌ترین عوامل در افزایش طول عمر موتورها، تعمیر و نگهداری صحیح است که این موضوع را در مقاله نگهداری دوره ای از الکتروموتور به طور کامل توضیح داده‌ایم.
در نهایت اگر می‌خواهید از انتخاب و خرید یک الکتروموتور القایی مناسب مطمئن شوید، بهتر است با کارشناسانی خبره در این زمینه مشورت کنید. متخصصین حرفه‌ای در کالاصنعتی آمادگی ارائه مشاوره‌های تخصصی و رایگان در زمینه انتخاب، راه‌اندازی و نگهداری انواع الکتروموتور را دارند؛ بنابراین می‌توانید بدون هیچ نگرانی با ما در ارتباط باشید.

نمایندگی بلبرینگ NSK

۷ بازديد
برند NSK یکی از برندهای مطرح بلبرینگ و رولبرینگ سازی در دنیا است که محصولات خود را در کشور ژاپن تولید می کند. محصولات NSK شامل انواع بلبرینگ ها، رولبرینگ ها، یاتاقان ها و... می شود. بلبرینگ NSK یکی از با کیفیت ترین بلبرینگ های موجود در بازار است که قیمت مناسبی نیز دارند. بلبرینگ NSK به 4 دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ تماس زاویه ای
بلبرینگ خود تنظیم
بلبرینگ کف گرد
بلبرینگ nsk

محصولات پیشنهادی: خرید اینترنتی بلبرینگ
قیمت بلبرینگ NSK
جهت دریافت لیست قیمت بلبرینگ NSK و دریافت مشاوره فنی با کارشناسان فروش کالاصنعتی در تماس باشید.

از یک رو به علت وارداتی بودن بلبرینگ ها و از روی دیگر نوسانات قیمت دلار بلبرینگ ها با قیمت بیشتری وارد ایران میشوند. از این رو کالا صنعتی با داشتن نمایندگی برندهای محبوب مانند NSK بلبرینگ ها را با قیمت بسیار با اقتصادی تری تامین میکند. در تعیین قیمت بلبرینگ nsk عوامل مختلفی تاثیرگذار است. برخی از اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت بلبرینگ برند NSK عبارتند از:

کیفیت: کیفیت بلبرینگ‌های NSK بر اساس استفاده از مواد با کیفیت بالا و فناوری پیشرفته در طراحی و ساخت تعیین می‌شود. بلبرینگ‌های با کیفیت بالا به مراتب قیمت بالاتری هم نیز دارند.
ابعاد: قیمت بلبرینگ nsk با اختلاف در ابعاد و اندازه متفاوت می‌شود. بلبرینگ‌های بزرگتر و پیچیده‌تر معمولاً قیمت بیشتری دارند.
کاربردها و صنایع مختلف: بلبرینگ‌های NSK در صنایع مختلفی نظیر خودروسازی، صنعت نفت و گاز، صنعت فولاد و... استفاده می‌شوند. قیمت آنها ممکن است بسته به نیازهای ویژه هر صنعت متفاوت باشد.
تنوع محصولات: محصولات مختلف بلبرینگ NSK با انواع و ابعاد متفاوت ارائه می‌شوند. بلبرینگ‌های خاص و کارآمدتر معمولاً قیمت بالاتری نیز دارند.
نمایندگی بلبرینگ NSK
کمپانی NSK از تکنولوژی های بسیار پیشرفته روانکاری، مواد و فناوری های تحلیلی برای پاسخگویی به نیاز ها و ارائه عملکرد و کارایی عالی تلاش میکند. در حقیقت بلبرینگ NSK به واسطه انجام دقیق تست ها و کنترل ها از نظر کیفیت با محصولات و تولید کنندگان اروپایی همتراز است. از این رو بسیاری از مصرف کنندگان علاقه مند به این برند هستند اما همواره دغدغه خرید بلبرینگ اصلی را دارند. متاسفانه در ایران به دلیل نبود نمایندگی رسمی NSK، فروش بلبرینگ های تقلبی به عنوان بلبرینگ اصلی به شدت افزایش پیدا کرده است. بهترین راه برای خرید بلرینگ اصلی NSK، خرید از فروشگاه های معتبر است. شرکت کالا صنعتی به عنوان عاملیت فروش بلبرینگ NSK، تمام بلبرینگ های خود را با ضمانت اصالت کالا به مشتریان خود عرضه می کند.

مشخصات بلبرینگ NSK
همانطور که در بالاتر به آن اشاره شد، طراحی بلبرینگ NSK به صورتی است که می تواند با برند های اروپایی به خوبی رقابت کند. بلبرینگ NSK دارای ویژگی ها و مشخصات متعددی است که برخی از آن ها عبارت اند از:

مدل قطر خارجی (میلیمتر) قطر داخلی (میلیمتر) پهنا (میلیمتر)
6206 62 30 16
6210 90 50 20
6310 110 50 27
6215 130 75 25
6218 160 90 30
6010 80 50 16
از قفسه های فولادی، برنجی و پلیمری ساخته شده است.
از فولاد فوق العاده تمیز و با کیفیت برای افزایش عمر تحمل تا 80% استفاده شده است.
تکنولوژی پیشرفته گریس : روان کننده های NSK برای افزایش عمر گریس و بهبود عملکرد بیرینگ ساخته شده اند.
بلبرینگ های عایق الکتریکی دارد.
قطر بیرونی تا 2500 میلی متر
انواع بلبرینگ NSK
بلبرینگ های NSK مانند اکثر برند های بلبرینگ سازی، به چهار دسته کلی تقسیم می شوند که عبارت اند از:

بلبرینگ شیار عمیق
بلبرینگ تماس زاویه ای
بلبرینگ خود تنظیم
بلبرینگ کف گرد
در ادامه به معرفی این بلبرینگ ها پرداخته می شود.

بلبرینگ شیار عمیق NSK
مهم ترین و پرکاربردترین نوع بلبرینگ ها، بلبرینگ شیار عمیق است. بلبرینگ شیار عمیق NSK علاوه بر بارهای شعاعی، می توانند بارهای محوری را در هر دو جهت تحمل کنند و گشتاور اصطکاکی کم و سرعت بالا را برای کاربردهایی که به نویز و لرزش کم نیاز دارند، ارائه دهند. بلبرینگ شیار عمیق NSK دارای انواع متفاوتی است که عبارت اند از:

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه
بلبرینگ های کوچک و بلبرینگ های مینیاتوری
بلبرینگ های Maximum-Type
بلبرینگ های مگنتو
بلبرینگ های شیار عمیق دو ردیفه
بلبرینگ های شیار عمیق دما بالا
در ادامه به بررسی مختصری از انواع بلبرینگ شیار عمیق NSK میپردازیم.

بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه NSK
بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه ، متداول ترین نوع بلبرینگ های NSK است که بیشترین کاربرد را دارد. بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه NSK در مدل های باز (بدون آب بند)، آب بندی شده با آب بند استیل یا آب بند پلاستیکی از یک یا هر دو طرف تولید می شوند. این بلبرینگ ها اغلب با قفسه فولادی طراحی و تولید می شوند ولی ممکن است در بلبرینگ های شیار عمیق با ابعاد بزرگتر که برای سرعت های بالا طراحی شده اند از قفسه برنجی نیز استفاده شده باشد. برخی از ویژگی های بلبرینگ شیار عمیق تک ردیفه NSK عبارت است از:

تحمل بارهای شعاعی سنگین
تحمل بارهای محوری از هر دو جهت
دارای صدا و ارتعاش کم
مناسب برای الکتروموتورها، سروموتورها، موتورهای پله‌ای، ماشین‌های الکتریکی، ماشین‌آلات کشاورزی (تراکتور) و غیره
بلبرینگ شیار عمیق nsk
بلبرینگ مینیاتوری NSK
بلبرینگ شیار عمیق مینیاتوری NSK همانطور که از نام آن پیدا است، بلبرینگ های کوچکی هستند که قطر داخلی آن ها کمتر از 10 میلیمتر است. این سری از بلبرینگ های NSK به صورت باز یا آب بندی شده با آب بند فلزی یا پلاستیکی و با قفسه فولادی تولید و طراحی می شوند.

بلبرینگ شیار عمیق NSK سری Maximum
دلیل نامگذاری این بلبرینگ ها این است که در این سری از بلبرینگ های NSK، بیشترین عنصر غلتان میان دو رینگ داخلی و خارجی جایگذاری می شوند. این بلبرینگ ها دارای ابعادی تقریبا برابر با بلبرینگ های شیار عمیق NSK سری 62 و 63 هزاری دارند. این سری از بلبرینگ ها به صورت باز یا آب بندی شده با آب بند فلزی در دسترس هستند که معمولا با قفسه فولادی تولید می شوند. یکی از معایب بلبرینگ شیار عمیق NSK سری Maximum این است که نمی تواند بارهای محوری را از هر دو جهت تحمل کند.

بلبرینگ NSK سری مگنتو
بلبرینگ مگنتو nsk

بلبرینگ NSK سری مگنتو دارای شیارهایی کم عمق تر نسبت به بلبرینگ شیار عمیق معمولی در رینگ داخلی و خارجی خود هستند. این سری از بلبرینگ های NSK کوچک هستند و قطر داخلی آن ها بین 4 تا 20 میلیمتر است. این بلبرینگ ها اغلب با قفسه برنجی طراحی می شوند.

بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه NSK
بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه nsk

بلبرینگ های شیار عمیق دو طرفه مطابق با بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفه هستند و در مواردی استفاده میشود که ظرفیت حمل بلبرینگ های شیار عمیق تک ردیفه پاسخگو نباشد. برخی از ویژگی های بلبرینگ شیار عمیق دو ردیفه NSK عبارت اند از:

ظرفیت تحمل بار بالا
ظرفیت تحمل دمای بالا
نویز پایین
طراحی منطبق با بلبرینگ های تک ردیفه
تولید با قفسه های خاص

بلبرینگ شیار عمیق دما بالای NSK
کمتر شرکتی در دنیا قادر به تولید بلبرینگ های دما بالا هستند که برند NSK یکی از مطرح ترین این شرکت ها است. کد فنی این سری از بلبرینگ های NSK با عدد 6 شروع می شود که نشان دهنده شیار عمیق بودن بلبرینگ دارد و دارای پسوند VA208 یا VA201 هستند. بلبرینگ شیار عمیق دما بالای NSK همانطور که از نام آن پیدا است می تواند در محدوده دمای بالایی (300 درجه سانتی گراد) به خوبی کار کند. این بلبرینگ ها در دو سری باز و آب بندی شده (تنها با آب بند استیل) تولید می شوند.

بلبرینگ تماس زاویه ای NSK
بلبرینگ تماس زاویه ای NSK قادر است بارهای محوری را از هر دو جهت به همراه بارهای شعاعی به صورت همزمان تحمل کند. این سری از بلبرینگ های NSK در 3 سری تولید و طراحی می شوند که عبارت اند از:

بلبرینگ تماس زاویه ای تک ردیفه
بلبرینگ تماس زاویه ای دو ردیفه
بلبرینگ تماس زاویه ای 4 نقطه تماسی
انواع بلبرینگ تماس زاویه ای nsk

این بلبرینگ ها دارای مزایای متعددی هستند که باعث شده در کاربردهای متفاوتی استفاده شوند. مهم ترین مزایای این بلبرینگ ها عبارت اند از:

تحمل بارهای شعاعی و محوری به صورت هم زمان
طراحی فشرده
قابلیت نصب دو بلبرینگ تک ردیفه به صورت جفت
ظرفیت تحمل بار محوری بالا
هر کدام از این بلبرینگ های تماس زاویه ای NSK با توجه به طراحی که دارند می توانند بارهای متفاوتی را تحمل کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این سری از بلبرینگ های NSK می توانید به صفحه گروه محصول بلبرینگ تماس زاویه ای NSK مراجعه کنید.

بلبرینگ خود تنظیم NSK
بلبرینگ خود تنظیم nsk

این سری از بلبرینگ های NSK برای کاربردهایی که شفت دارای ناهمترازی هایی هست، مناسب می باشد و می تواند انواع ناهمترازی های شفت را در خود جای دهند. اغلب این بلبرینگ ها با قفسه فولادی تولید می شوند. بلبرینگ خود تنظیم NSK می تواند بارهای شعاعی سنگین و بارهای محوری سبک را به خوبی تحمل کند. مهم ترین کاربرد این بلبرینگ ها در گیربکس های کاهنده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد انواع، مزایا و کاربرد بلبرینگ خود تنظیم NSK می توانید به صفحه گروه محصول این سری از بلبرینگ ها مراجعه کنید.

گلند پمپ چیست؟

۹ بازديد
پکینگ پمپ اولین نوع سیستم آب بندی پمپ بوده است و البته هنوز هم این نوع آب بندی کاربرد دارد. در ابتدا از الیاف‌های قدیمی‌تر و طبیعی که در دور شفت پیچیده می‌شدند، استفاده می‌شد که حفره‌ها و شکاف‌های داخلی را پر و از خروج سیال به بیرون پمپ تا حدودی جلوگیری می‌کرد اما امروزه و با پیشرفت در صنعت از مواد پیچیده‌تری که اصطکاک بین پکینگ با شفت را کاهش می‌دهند و همچنین در برابر حرارت مقاومت بالاتری دارند، استفاده می‌گردد.

علی رغم اینکه آب بند پکینگ امروزه کمتر بکار می‌رود اما به دلیل تنوع در جنس الیاف بکار رفته در آنها باعث شده تا استفاده از آنها در کاربردهای مختلف و در محیط‌های سیال گوناگون مورد توجه قرار گیرد. پیشنهاد می‌شود قبل از خرید پمپ درباره انواع آب‌بند پمپ از نوع پکینگ اطلاعات کسب کنید و این مقاله را تا انتها مطالعه فرمائید.

پکینگ آب بندی پمپ

عملکرد پکینگ آب بندی
در سیستم پکینگ آب بند پمپ محفظه آب بندی (stuffing box) وجود دارد که نوارهای پکینگ در داخل آن بر دور تا دور شفت پمپ پیچیده می‌شوند. پکینگ‌ها توسط پیچ‌های گلند بصورت محوری به یکدیگر فشرده شده و بصورت شعاعی منبسط می‌شوند. همین بازشدن پکینگ بر روی شفت باعث پرشدن کامل فضای محور پمپ در داخل استافینگ باکس و آب بند آن می‌شود. بین پکینگ و مجموعه محفظه آب بندی هیچ حرکت نسبی وجود ندارد، بنابراین این قطعات به درستی وظیفه خود را انجام می‌دهند.

هنگامی که شفت پمپ در حال چرخش می‌باشد، بر روی سوراخ پکینگ‌ها که در تماس با شفت هستند مقداری اصطکاک وجود دارد، بنابراین نیاز است تا روانکاری و خنک‌کاری انجام شود. این کار توسط نشتی که بوسیله خود پکینگ بوجود می‌آید، جبران می‌شود و در واقع وجود نشتی اندک در این سیستم لازم هم می‌باشد.

سیستم پکینگ پمپ وظیفه جلوگیری از نشتی به طور کامل را ندارد بلکه قادر است نشتی را به مقدار کمی برساند.

عملکرد پکینگ آب بندی

گلند پمپ چیست؟
یکی از اجزای سیستم آب‌بندی پمپ از نوع پکینگ، گلند پمپ است. گلند وظیفه ثابت نگه‌داشتن نوارهای پکینگ آب‌بند در داخل استافینگ باکس را دارد و توسط پیچ‌های گلند این نوارها محکم بر روی شفت پمپ سوار می‌شوند.
ادامه مطالب

سایش در پکینگ
به دلیل ساختاری که الیاف پکینگ‌ها دارند همواره مقداری سایش در محل قرارگیری آنها وجود دارد بنابراین برای رفع این مشکل از بوش‌های محافظ (protective sleeve) استفاده می‌شود. البته ذکر این نکته خالی از لطف نیست که معمولا سایش در حلقه‌های بیرونی پکینگ اتفاق می‌افتد و بنابراین در صورت ساییدگی و خرابی، تعویض آنها راحت می‌باشد.

خورنده بودن سیال
در صورت خورنده‌بودن سیال داخل پمپ، در سیستم پکینگ از حلقه فانوسی (Lantern ring) استفاده می‌شود. در شکل زیر حلقه فانوسی سوار شده بر روی شفت پمپ نمایش داده شده است. حلقه فانوسی به منظور ورود یکنواخت سیال آب بند تمیزی که بجای سیال موجود در پمپ می‌باشد، بکار می‌رود. البته به طور کلی استفاده از حلقه فانوسی جهت خنک‌کاری لایه‌های پکینگ در هنگامی که شفت در حال چرخش می‌باشد و حرارت ناشی از اصطکاک به آنها وارد می‌شود، می‌تواند راه حلی ضروری نیز باشد.

حلقه فانوسی

انواع جنس‌های پکینگ
پکینگ‌های مورد استفاده جهت آب بندی انواع پمپ ها بسته به نوع کاربرد، سیال داخل پمپ، دمای فرآیند و ... از جنس‌های مختلفی ساخته می‌شوند. چند نوع جنس مختلف پکینگ آب بند پمپ که استفاده بیشتری دارند در زیر آورده شده است:

1- پکینگ آرامید
پکینگ پمپ آرامید

پکینگ نسوز آرامید که به نخ کولار نیز معروف است از الیاف آرامید بافته شده و دارای مقاومت مکانیکی و فرسایشی بالایی می‌باشد. پکینگ آرامید در مقایسه با سایر پکینگ‌ها عمر بیشتری دارد و قادر به تحمل دماهای تا 280 درجه سانتی گراد را داراست. پکینگ آرامید در محیط‌های اسیدی، بازی و همچنین مواردی که سیال فرآیند از نوع شیمیایی، خورنده، ساینده است، می‌تواند به عنوان آب بند مورد استفاده قرار گیرد.

2- پکینگ تفلون خالص
پکینگ پمپ تفلون خالص

پکینگ نسوز تفلون خالص که کاملا از نخ تفلون ساخته شده است و از مقاومت حرارتی بالایی برخوردار است و در محیط‌های اسیدی، بازی و شیمیایی می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. تفلون خالص قادر به تحمل دماهای تا 260 درجه سانتی‌گراد را داراست.

3- پکینگ تفلون گرافیت
پکینگ پمپ تفلون گرافیت

پکینگ تفلون گرافیت از الیاف تفلون که بر سطح آن لایه‌ای از گرافیت قرار گرفته، تشکیل شده است. همین وجود لایه گرافیت بر روی تفلون باعث شده تا روان‌کنندگی این پکینگ بیشتر از نوع تفلون خالص باشد و همچنین قادر به کارکرد تا دمای 280 درجه سانتی‌گراد را دارا باشد.

4- پکینگ سرامیکی
پکینگ پمپ سرامیکی

پکینگ سرامیکی از الیاف سرامیک آلومینا سیلیکا ساخته شده که جهت افزایش مقاومت مکانیکی و انعطاف‌پذیری آن از فیبر نسوز نیز در آن استفاده می‌شود. این پکینگ قادر به تحمل حررات تا دمای 1260 درجه سانتی‌گراد را داراست.

5- پکینگ فایبرگلاس
پکینگ پمپ فایبر گلاس

پکینگ فایبرگلاس از الیاف شیشه آغشته به مایع تفلون ساخته شده است و دارای استحکام و مقاومت حرارتی بالایی می‌باشد و تا دمای 350 درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند. البته خود جنس فایبرگلاس تا دمای 670 درجه را تحمل می‌کند اما روکش تفلون استفاده شده در این پکینگ باعث روانکاری آن می‌شود.

6- پکینگ گرافیت خالص
پکینگ پمپ گرافیت خالص

از الیاف گرافیت خالص منبسط شده تشکیل شده است. این پکینگ انعطاف‌پذیر بوده و از مقاومت مکانیکی و شیمیایی بالایی برخوردار می‌باشد. پکینگ گرافیت در محیط‌های اسیدی و قلیایی قوی به خوبی می‌توانند آب بندی را انجام دهند و قادر به تحمل دماهای تا 700 درجه سانتی‌گراد را دارا می‌باشد.

تفاوت آب بندهای نوع پکینگ با مکانیکال سیل
زمانی که از سیستم پکینگ آب بندی پمپ استفاده می‌شود و پکینگ به هر دلیلی خراب شود، نشتی به وضوح نمایان می‌شود و بنابراین می توان به راحتی آن را تعویض و یا محکم‌تر کرد تا جلوی نشتی گرفته شود. اما زمانی که از مکانیکال سیل استفاده می‌شود، با خرابی آن پمپ از کار افتاده و خاموش می‌شود.

برندهای فلنج الکتروموتور

۸ بازديد
فلنج الکتروموتور (Flange) که در بین عموم مردم با نام‌های فلنچ یا فلانچ نیز شناخته می‌شود، قطعه‌ای فلزی و عموماً دایره‌ای یا مربع‌شکل است که از جنس آلومینیوم یا چدن تولید شده و در قسمت جلویی الکتروموتور نصب می‌شود. فلنج الکتروموتور امکان نصب و اتصال موتور به سایر تجهیزات مکانیکی را فراهم می‌سازد و واسطه‌ای ایمن بین موتور و سایر تجهیزات ایجاد می‌نماید.

به کمک فلنج موتور می‌توان از تراز بودن تجهیزات، انتقال کارآمد نیرو، جلوگیری از لرزش و جابه‌جایی ناخواسته موتور در حین کار و جلوگیری از سایش قطعات داخلی موتور و سایر تجهیزات اطمینان حاصل کرد.
منبع:https://www.kalasanati.com/%D8%AC%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D9%88/99/%DA%A9%D8%A7%D9%84%D8%A7%DB%8C-%D8%B5%D9%86%D8%B9%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%84%D9%88%D8%A7%D8%B2%D9%85-%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%A8%DB%8C-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1/%D9%81%D9%84%D9%86%DA%86-%D8%A7%D9%84%DA%A9%D8%AA%D8%B1%D9%88%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88%D8%B1
خرید فلنج الکتروموتور
در ادامه مهم‌ترین نکاتی که هنگام خرید فلنج الکتروموتور باید در نظر بگیرید، بیان شده است:

برند موتور: معمولاً شرکت‌های سازنده الکتروموتور ایرانی و خارجی برای محصولات خود فلنج مخصوص نیز تولید می‌کنند. بهتر است از فلنج الکتروموتور تولید شده توسط برند موتور استفاده کنید؛ بااین‌حال، سایر فلنج‌ها را نیز می‌توان باتوجه‌به سایز فریم موتور انتخاب کرد.
سایز فریم: الکتروموتورها در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند و برای هر سایز فریم، فلنج مناسب نیز طراحی و تولید می‌شود.
نوع فلنج: یکی دیگر از مهم‌ترین نکات هنگام خرید فلنج الکتروموتور، نوع فلنج است. به‌طورکلی فلنج موتور را بر اساس اندازه به دو نوع بزرگ (B5) و نیم فلنج (B14) تقسیم می‌کنند.
تعداد پیچ‌های فلنج: یکی دیگر پارامترهای تقسیم‌بندی فلنج موتور بر اساس تعداد پیچ‌های لازم برای اتصال آن به بدنه الکتروموتور سه‌فاز یا تک‌فاز و همچنین تجهیز بعدی است. تعداد پیچ‌های خروجی از فلنج برای اتصال به تجهیز بعدی همیشه 4 عدد است؛ اما، باتوجه‌به برند سازنده پیچ‌های ورودی برای اتصال به بدنه موتور 3، 4 یا 6 عدد است. موتورهای چینی از 3 یا 4 پیچ، موتورهای ایرانی عموماً از 4 پیچ و موتورهای اروپایی باتوجه‌به توان موتور از 4 یا 6 پیچ ورودی استفاده می‌کنند.
جنس پوسته موتور: هنگام خرید فلنج موتور حتماً به جنس پوسته الکتروموتور نیز توجه داشته باشید. برای هر جنس پوسته (آلومینیومی یا چدنی) باید از فلنج مناسب همان پوسته استفاده شود.
برندهای فلنج الکتروموتور
فلنج‌های موجود در وب‌سایت کالا صنعتی از سه برند موتوژن، الکتروژن و چینی هستند. این فلنج‌ها با سایزهای زیر ارائه می‌شوند:

63
71
80
90
100
112
132
160
180
200
225
پیشنهاد می‌شود برای الکتروموتور موتوژن و الکتروژن حتماً از فلنج‌های استاندارد همین شرکت‌ها استفاده شود.

اجزا رولبرینگ مخروطی

۷ بازديد
رولبرینگ های مخروطی انتخابی مناسب برای کاربری هایی هستند که به تحمل بارهای محوری و شعاعی سنگین در یک جهت و بارهای ترکیبی (شعاعی و محوری همزمان) نیاز دارند. این نوع رولبرینگ ها بارهای شعاعی و محوری نیمه سنگین را به خوبی تحمل میکنند. رولبرینگ های مخروطی دارای طراحی منحصر به فرد هستند. مسیرهای غلتشی که غلتک ها در آنها حرکت می کنند، دارای یک سطح زاویه دار هستند که با مخروط غلتک ها مطابقت دارد که این رینگ ها را شبیه به بخش هایی از یک مخروط می کند.

زاویه ایجاد شده تعیین کننده نوع باری است که میتواند تحمل کند؛ هرچه این زاویه ایجاد شده بزرگتر باشد ظرفیت تحمل بار محوری افزایش پیدا میکند، اما ظرفیت بار شعاعی به نسبت کاهش پیدا میکند. زاویه تماس اکثر رولبرینگ های مخروطی بین 10 تا 20 درجه می باشد اما با این حال برخی از رولبرینگ های مخروطی زاویه دیگری مانند 28 درجه دارند. محدوده سرعت قابل تحمل این رولبرینگ ها بالا است و این رولبرینگ ها برای تحمل بارهای نیمه سنگین با سرعت بالا طراحی و تولید شده اند.

رولبرینگ مخروطی

مشخصات فنی رولبرینگ مخروطی
در ادامه به بررسی نکات کلیدی رولبرینگ های مخروطی می پردازیم.

کد فنی: شروع شونده با یکی از کدهای 30000 - 31000 - 32000 - 33000
ظرفیت بار شعاعی: بالا
ظرفیت بار محوری: بالا و نیمه سنگین
ظرفیت بار ترکیبی: بالا
محدوده سرعت: بالا
رینگ داخلی و رینگ خارجی: رینگ داخلی با دو لبه و رینگ خارجی بدون لبه
عناصر غلتان: عناصر غلتان در این رولبرینگ ها مخروطی شکل است و دو قطر انتهایی متفاوت دارند.
ویژگی اصلی: طراحی منحصر به فرد برای توزیع یکنواخت بار و افزایش ظرفیت بار ترکیبی
کاربرد: پمپ‌ها، ماشین‌آلات ابزار دقیق، صنایع فولاد و …
کلاس حرارتی قابل تحمل: -30 تا +120 درجه
جنس قفسه: فولاد پرسکاری شده و یا فیبری (پلی آمید تقویت شده با الیاف شیشه)
محصولات پیشنهادی: قیمت کوپلینگ دندانه ای
اجزا رولبرینگ مخروطی
اجزا رولبرینگ های مخروطی (رینگ داخلی و خارجی، عناصر غلتان و قفسه) را می توان جداگانه نصب کرد و به همین علت نصب و مونتاژ رولبرینگ های مخروطی آسان است. راستای خطوط تماسی بین عناصر غلتان و مسیر غلتش در رینگ ها در نقطه مشترکی محور دوران رولبرینگ راقطع میکند. در این رولبرینگ ها مسیر غلتش داخلی با عنوان مخروط (cone) و مسیر غلتش خارجی به عنوان کاپ (cup) شناخته می شوند. در رولبرینگ های مخروطی ، رینگ خارجی را می توان از جنس ورق کشیده شده ساخت. لبه های رینگ داخلی رولبرینگ مخروطی هر کدام دارای ویژگی هایی می باشد.

Flowers
در هنگام تماس با قفسه، لبه کوچکتر وظیفه دارد عناصر غلتان رو در جای خود نگه دارد و از طرفی لبه بزرگتر نیز وظیفه تحمل بارهای محوری را دارد. رولبرینگ های مخروطی مانند بلبرینگ تماس زاویه ای می باشند. با توجه به سطح تماس زیاد، رولبرینگ های مخروطی قادر به تحمل بارهای محوری و شعاعی سنگین در یک جهت هستند.

مشخصات رولبرینگ مخروطی
رولبرینگ های مخروطی در مقایسه با سایر انواع رولبرینگ دارای ویژگی های طراحی منحصر به فرد هستند. خود عناصر غلتان دارای قطر انتهایی با دو اندازه متفاوت هستند، از این رو به آن "غلتک های مخروطی" می گویند. مسیرهای غلتشی که غلتک ها در آنها حرکت می کنند، دارای یک سطح زاویه دار هستند که با مخروط غلتک ها مطابقت دارد که این رینگ ها را شبیه به بخش هایی از یک مخروط می کند. زاویه ایجاد شده تعیین کننده نوع باری است که رولبرینگ برای آن مناسب است. هر چه زاویه بزرگتر باشد، رولبرینگ بهتر می تواند بارهای محوری را تحمل کند، اما ظرفیت تحمل بارهای شعاعی به نسبت کاهش می یابد. زاویه تماس اکثر رولبرینگ های مخروطی بین 10 تا 20 درجه می باشد اما با این حال برخی از رولبرینگ های مخروطی زاویه دیگری مانند 28 درجه دارند. رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه فقط می توانند بارهای محوری را در یک جهت تحمل کنند. به همین علت طراحان رولبرینگ های جفتی را در مجاورت رولبرینگ قرار می دهند و رولبرینگ های تک ردیفه را به صورت جفت نصب می کنند تا بارهای محوری را از هر دو جهت تحمل کنند. رولبرینگ های مخروطی همواره باید سرویس شوند و به طور مکرر با گریس و روغن، روانکاری شوند. این رولبرینگ ها می توانند در دمای بین -30 تا +120 درجه عملکرد مطلوبی داشته باشند.

کاربرد اصلی رولبرینگ های مخروطی
رولبرینگ مخروطی در بسیاری از کاربردهای صنعتی استفاده می شوند. این رولبرینگ ها برای عملکردهایی که مجبور به تحمل بارهای سنگین هستند ایده آل می باشند. همچنین در کاربردهایی که بار شعاعی اهمیت دارد و سرعت چرخش زیاد است نیز به خوبی عمل میکنند. رولبرینگ های مخروطی در بخش هایی مانند کشاورزی، ساخت و ساز، معدن، موتور و پروانه ضروری هستند. در سطح صنعتی، کارخانه‌های کاغذ، کارخانه‌های سیمان و شرکت‌های نفت نمونه‌هایی از محیط‌هایی هستند که رولبرینگ‌های مخروطی در آن‌ها یافت می‌شوند.

انواع رولبرینگ های مخروطی
اگر چه آنها بسیار شبیه هستند، اما چندین مدل از رولبرینگ مخروطی وجود دارد که هر کدام دارای ویژگی های خاصی هستند. اصلی ترین رولبرینگ های مخروطی عبارت اند از :

رولبرینگ های مخروطی تک ردیفه
رولبرینگ مخروطی تک ردیفی ساده ترین و پرکاربردترین نوع رولبرینگ های مخروطی است.

رولبرینگ مخروطی تک ردیفه

رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه
رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه

رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه بر اساس نحوه جهت گیری عناصر غلتان و نحوه ماشینکاری سایر اجزا طبقه بندی می شوند که عبارت اند از :

رولبرینگ های پشت سر هم
رولبرینگ های پشت سر هم با جهت تحمل یکسان در کنار یکدیگر قرار میگیرند. این رولبرینگ ها فقط برای مواردی استقاده می شوند که یک رولبرینگ به تنهایی توانایی تحمل بار وارد شده را ندارد و الزامات را برآورده نمی کند.

رولبرینگ های پشت سرهم

رولبرینگ های مخروطی با دو کاپ (پشت به پشت)
رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه که عناصر غلتان را طوری قرار می دهند که نوک آن ها رو به روی یکدیگر قرار گیرند. این رولبرینگ ها می توانند بارهای محوری در هر دو جهت را تحمل کنند و همچنین یک آرایش نسبتا سخت رولبرینگ را فراهم کنند.

رولبرینگ های مخروطی با دوکاپ

رولبرینگ های مخروطی با دو مخروط (رو در رو)
رولبرینگ های مخروطی دو ردیفه که عناصر غلتان را طوری قرار می دهند که راس فرضی آن ها از یکدیگر دور شوند. این رولبرینگ های می توانند مقدار محدودی از ناهماهنگی را در خود جای دهند و همچنین قابلیت تحمل بارهای محوری از هر دو جهت را دارند.

رولبرینگ مخروطی با دو مخروط

رولبرینگ های دو ردیفه مونتاژ شده با فاصله دهنده
هر دو رولبرینگ تک ردیفی هستند که با استفاده از فاصله دهنده ها و سخت افزار به یک مجموعه واحد تبدیل شده اند. تقریباً هر دو رولبرینگ تک ردیفی را می توان در یک مجموعه از پیش تنظیم شده با فاصله ارائه کرد.

محصولات پیشنهادی: قیمت رولبرینگ استوانه ای
رولبرینگ های مخروطی چهار ردیفه
رولبرینگ های مخروطی چهار ردیفه به دلیل قابلیت تحمل بار دو جهته از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

رولبرینگ مخروطی چهار ردیفه

قیمت رولبرینگ مخروطی
قیمت رولبرینگ مخروطی و بیرینگ ها در سال های اخیر به دلیل نوسانات قیمت دلار و قیمت مواد و متریال اولیه دستخوش تغییرات متعدد شده است. اما قیمت این نوع رولبرینگ هم مانند دیگر محصولات در بازار تحت تاثیر عوامل ثابتی مانند جنس قرار میگیرد که درک آنها باعث میشود انتخابی آگاهانه و مقرون به صرفه ای داشته باشید.

در ادامه به بررسی عوامل ثابت تاثیرگذار بر قیمت رولبرینگ مخروطی میپردازیم.

1. جنس:

جنس رینگ های داخلی و خارجی، قفسه، آب بندها و عناصر غلتشی از مهمترین عوامل تعیین کننده قیمت رولبرینگ مخروطی می باشد. فولاد ماشین کاری شده، آلیاژهای خاص از جمله متریال های رایج در تولید این نوع رولبرینگ هستند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند. همچنین کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساخت رولبرینگ تاثیر مستقیمی بر قیمت آن دارد. استفاده از مواد با کیفیت بالا، منجر به افزایش استحکام، طول عمر و کارایی رولبرینگ مخروطی شده و به طبع قیمت آن را نیز افزایش می دهد.

2. ابعاد:

قطر رینگ داخلی، قطر رینگ خارجی و ضخامت رولبرینگ از جمله ابعاد کلی آن هستند که بر قیمت تاثیر می گذارند. به طور کلی، رولبرینگ های با ابعاد بزرگتر، قیمت بالاتری دارند. همچنین قطر، طول و تعداد ساچمه ها نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت هستند. رولبرینگ هایی که از ساچمه های بیشتر و یا بزرگتر استفاده می کنند، به دلیل تحمل بار بالاتر، قیمت بیشتری نیز دارند.

3. نوع قفسه:

قفسه ها از جنس های مختلفی مانند فولاد و برنج ساخته می شوند که هر کدام قیمت متفاوتی دارند. همچنین قفسه ها در انواع مختلفی مانند قفسه پر ساچمه، قفسه با صفحه جداشونده و قفسه ماشینکاری شده تولید می شوند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را داشته و بر قیمت نهایی رولبرینگ تاثیر می گذارند.

4. دقت:

رولبرینگ های مخروطی در درجات دقت مختلفی تولید می شوند که از P0 تا P6 را شامل می شود. هرچه درجه دقت بالاتر باشد، قیمت رولبرینگ نیز بیشتر خواهد بود.

5. برند و شرکت سازنده رولبرینگ:

برندهای معتبر و شناخته شده در زمینه تولید رولبرینگ مخروطی، از متریال مرغوب، فرآیندهای تولید پیشرفته و کنترل کیفی دقیق استفاده می کنند. این امر سبب می شود که رولبرینگ های تولید شده، از کیفیت و طول عمر بالاتری برخوردار باشند و سبب عملکرد روان تر و دقیق تر سیستم شوند. همچنین برندهای معتبر، خدمات پس از فروش و گارانتی معتبری برای محصولات خود ارائه می کنند که خیال شما را از بابت تعمیر یا تعویض رولبرینگ در صورت نیاز راحت می کند به همین دلیل ممکن است برندهای محبوب محصولاتی با قیمت بالاتری داشته باشند.

موارد گفته شده در قیمت رولبرینگ مخروطی اثرگذار هستند، بخاطر داشته باشید نمی‌توان قیمت را یکی از فاکتورهای اصلی انتخاب و خرید رولبرینگ در نظر گرفت. انتخاب رولبرینگ مخروطی حتماً باید بر اساس نیازهای دستگاه انجام شود و از آنجایی که کیفیت رولبرینگ در عمر و کارایی سیستم تاثیر مستقیم دارد، پیشنهاد میکنیم با تهیه رولبرینگ های مخروطی اصل از فروشگاه اینترنتی کالا صنعتی عملکرد مناسب سیستمتان را تضمین کنید.

همچنین در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر در خصوص انتخاب و خرید رولبرینگ مخروطی می‌توانید از طریق شماره‌تلفن 02191304300 با کارشناسان کالا صنعتی در ارتباط باشید و از مشاوره فنی و بازرگانی رایگان این مجموعه بهره‌مند شوید.

خرید رولبرینگ مخروطی، پارامترهای مهم در هنگام انتخاب و خرید
رولبرینگ به عنوان یکی از قطعات حیاتی در تجهیزات الکتریکی، تاثیر مستقیمی بر عملکرد صحیح سیستم دارد. از این رو در هنگام انتخاب و خرید رولبرینگ بایستی پارامترهای مهم و فاکتورهای متعددی را در نظر داشته باشید. اولین گام در هنگام انتخاب و خرید رولبرینگ های مخروطی درک دقیق نیاز سیستم به رولبرینگ است. در ادامه به بررسی دیگر پارامترهای مهم در هنگام انتخاب و خرید رولبرینگ مخروطی می پردازیم.

پارامترهای انتخاب بهترین کفکش

۷ بازديد
پمپ کفکش نوعی پمپ آب محسوب می‌شود که برای پمپاژ آب‌های تمیز و صاف یا در شرایط ذکرشده پمپاژ آب‌های دارای ذرات جامد ریز مورد استفاده قرار می‌گیرد. جهت انتقال حجم آب موجود در استخرها، مخازن و چاه‌ها و آبیاری زمین‌های کشاورزی یا تخلیه پسآب‌های فاضلابی می‌توان از پمپ کفکش کمک گرفت. به همین منظور لازم است تا قبل از استفاده از آن، بهترین پمپ کفکش را انتخاب کرد. برندهای زیادی پمپ‌های کفکش را تولید و روانه بازار کرده‌اند.
ادامه مطالب

برای پیداکردن بهترین برند پمپ کفکش باید پارامترهایی مثل کارایی، وجود لوازم جانبی، قیمت، گارانتی، خدمات پس از فروش را در نظر گرفت. همینطور شما می‌توانید مقاله ارزانترین پمپ کفکش را برای تصمیم‌گیری خرید کفکش مطالعه فرمایید، در این مقاله کالاصنعتی نیز هدف معرفی برندهای مختلف ایرانی و خارجی پمپ کفکش است تا شما مشتریان عزیزی که قصد خرید پمپ کفکش را دارید بتوانید بهترین و مناسب‌ترین مارک پمپ کفکش را انتخاب و خریداری کنید.

بهترین برندهای پمپ کفکش
بهترین برند کفکش ایرانی
بهترین برند کفکش خارجی
پمپ‌های کفکش در بازار ایران شامل برندهای زیادی است که هر کدام از شرکت‌های سازنده ویژگی‌ها و گارانتی‌های مختلفی برای محصولات خود ارائه می‌دهند. برندهای پمپ کفکش موجود در بازار و فروشگاه اینترنتی کالاصنعتی را می‌توان به دو نوع ایرانی و خارجی تقسیم کرد، که در ادامه به بررسی آنها خواهیم پرداخت.

بهترین مدل‌های پمپ کفکش
مدل‌های مختلفی برای پمپ کفکش در بازار موجود هستند. تنوع کفکش از لحاظ توان، قطر دهانه، محل خروجی کفکش، جنس، تکفاز و سه فازبودن، مقدار هد و دبی بیشینه و برند بسیار زیاد بوده اما در جدول زیر تعدادی از بهترین مدل‌های کفکش را که در بازار موجود هستند، می‌توانید مشاهده کنید.
بهترین برندهای کفکش ایرانی
سازندگان زیادی در ایران تولیدکننده پمپ کفکش هستند. برندهایی مثل اسپیکو، ملل، اسرار، فدک، توان تک، رهاب، راناب، رادپمپ و آبار پمپ از جمله بهترین برندهای ایرانی کفکش محسوب می‌شوند که تولیدات خود را گارانتی کرده‌اند و اگر قصد خرید آن‌ها را دارید می‌توانید لیست قیمت و کاتالوگ آن‌‌ها را از کارشناسان کالاصنعتی دریافت کنید. وجود تعداد زیاد برند پمپ ایرانی در فروشگاه کالاصنعتی، بدون شک نیاز مشتریان را بر طرف می‌کند. در صورت آشنایی بیشتر با برندهای کفکش ایرانی پیشنهاد می‌شود به مقاله بهترین کفکش ایرانی مراجعه کنید.

بهترین برندهای کفکش خارجی
علی‌رغم اینکه امروزه پمپ‌های کفکش ایرانی کیفیت قابل قبولی ارائه می‌دهند، اما همچنان مشتریان زیادی فقط تمایل به خرید پمپ کفکش خارجی دارند چرا که از سابقه و کیفیت بالای آنها خبر دارند. برندهای خارجی پمپ کفکش بطور کلی شامل برندهای ایتالیایی و چینی می‌شوند البته در بازار تعدادی از برندهای سایر کشورها نیز پیدا می‌شود.

از بهترین برندهای کفکش چینی می‌توان به لئو، استریم و کالمو و بهترین برندهای کفکش ایتالیایی به پنتاکس، سیستما، پدرولو و ابارا اشاره کرد. برای آشنایی بیشتر با بهترین کفکش ایتالیایی پیشنهاد می‌شود مقاله مذکور را مطالعه کنید.

پارامترهای انتخاب بهترین کفکش
گارانتی
خدمات پس از فروش
کیفیت در کنار قیمت
اعتبار برند
تناسب توان، هد و دبی با نیاز به پمپاژ
در صورتی که تصمیم به خرید پمپ کفکشی دارید که کارایی و طول عمر بیشتری برای شما داشته باشد و تصمیم به انتخاب یکی از بهترین مدل‌های کفکش در بازار گرفته‌اید، قبل از خرید باید به داشتن گارانتی و خدمات پس از فروش در ایران، اعتبار برند که خود کیفیت را در کنار قیمت پرداختی تضمین می‌کند و همچنین به مشخصات کفکش متناسب با نیاز خود توجه کنید.

جمع بندی

انتقال و پمپاژ آب راکد موجود در چاه‌ها و استخرها و همچنین جابجایی پساب‌ها، فاضلاب‌های شهری و آب تجمع شده حاصل از بارندگی شدید توسط پمپ کفکش به خوبی می‌تواند اتفاق بیوفتد. قبل از خرید پمپ کفکش مناسب باید درباره برندهای موجود در بازار به خوبی تحقیق کرد. انتخاب بهترین برند پمپ کفکش به عواملی مثل قیمت، کارایی، گارانتی و ... وابسته است. در این مقاله از کالاصنعتی به معرفی برندهای ایرانی و خارجی پمپ کفکش پرداخته شد و جدول چند مدل از پرفروش‌ترین و بهترین کفکش‌های برندهای مختلف پیشنهاد شد. مقاله بهترین برند کفکش چینی را نیز می‌توانید در این رابطه مطالعه کنید. جهت اطلاعات بیشتر در زمینه برندهای پمپ کفکش و دریافت استعلام قیمت و کاتالوگ آنها می‌توانید با مشاوران بخش پمپ کالاصنعتی تماس حاصل فرمائید.

کاربرد الکتروموتور ضد انفجار

۹ بازديد
الکتروموتور ضد انفجار، نوع خاصی از موتورهای الکتریکی است که برای استفاده در محیط های خطرناک طراحی شده است؛ از جمله مناطقی که در آن ها احتمال انفجار یا آتش سوزی ناشی از گازها، بخار، الیاف و گرد و غبار قابل اشتعال وجود دارد. این موتورها با نام الکتروموتور ضد جرقه، ضد احتراق و EX نیز شناخته می شوند. به صورت کلی، الکتروموتور به دو روش باعث انفجار می شوند:

سطح موتور در حین کار آنقدر داغ می شود که بخار، گاز یا گرد و غبار را مشتعل می کند.
یک قوس الکتریکی ناشی از نقص موتور، مانند خرابی عایق سیم پیچ ها، مشکل در منبع تغذیه و … مواد را مشتعل می سازد.
الکتروموتور ضد انفجار

الکتروموتور ضد انفجار مکانیزم های مختلفی برای جلوگیری از ایجاد جرقه یا شعله دارند؛ برخی از این مکانیزم ها عبارتند از:

استفاده از مواد غیر قابل اشتعال در ساخت الکتروموتور
محصور کردن اجزا00ی الکتریکی موتور در محفظه های ضد انفجار
استفاده از سیستم های خنک کننده یا عایق بندی برای کاهش خطر ایجاد جرقه
موتورهای ضد انفجار باید همگی مطابق با استانداردهای تعیین شده در سطح جهانی تولید شوند و تأییدیه سازمان های معتبری همچون ATEX را داشته باشند.

قیمت الکتروموتور ضد انفجار
به طور کلی قیمت الکتروموتور ضد انفجار بیشتر از سایر الکتروموتورها است، زیرا در این موتورها از مواد و فناوری های پیشرفته تری جهت تولید استفاده شده است. قیمت الکتروموتور ضد انفجار به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ از جمله این عوامل:

توان الکتروموتور
برند سازنده
کلاس حفاظتی
گروه کاری قابل استفاده
درجه حرارت سطح
نوع تهویه موتور
سرعت موتور
برای استعلام قیمت انواع الکتروموتور ضد انفجار ایرانی، اروپایی و چینی با ما در ارتباط باشید.

کاربرد الکتروموتور ضد انفجار
از این موتورها در صنایع و کاربردهایی که با مواد قابل اشتعال سر و کار دارند، استفاده می شود. محیط هایی که پتانسیل آتش سوزی دارند، بر اساس میزان ماده قابل اشتعال و مدت زمان حضور آن به دسته های کم خطر تا پر خطر تقسیم بندی می شوند. با توجه به احتمال انفجار و آتش سوزی در محیط های پر خطر، این صنایع باید از تجهیزاتی استفاده کنند که ضریب ایمنی بالاتری دارند. برخی از صنایعی که جزو گروه های پر خطر قرار می گیرند و نیاز به استفاده از الکتروموتور ضد انفجار دارند، عبارتند از:

کارخانجات تولید محصولات و مواد شیمیایی
صنایع نفت و گاز و پتروشیمی
صنایع نظامی
جایگاه های سوخت
سیلوها و معادن
کارخانجات سیمان
صنایع خودروسازی
صنایع ساخت الکل
الکتروموتورهای ضد انفجار شناسه های ویژه ای دارند استانداردهای آن ها را مشخص می کند؛ پیش از خرید الکتروموتور ضد انفجار باید محیط را از نظر میزان خطر ارزیابی کرده و سپس الکتروموتور ضد انفجار مناسبی را خریداری نمایید.

خرید الکتروموتور ضد انفجار
هنگام خرید الکتروموتور ضد انفجار حتماً به نکات زیر توجه داشته باشید:

کلاس حفاظتی (Ex): کلاس حفاظتی موتور، نشان دهنده میزان و نوع حفاظتی است که در برابر انفجار ارائه می دهد.
گروه کاری (Gas Group): گروه کاری یک الکتروموتور ضد انفجار، نشان دهنده نوع گاز یا ماده قابل اشتعالی است که موتور در برابر آن حفاظت می شود.
درجه حرارت سطح موتور (Temperature Class): درجه حرارت سطح موتور، بیانگر حداکثر دمای موتور در شرایط عادی کار است.
نوع تهویه (Ventilation Type): نوع تهویه، شیوه خنک کاری اجزای الکتریکی موتور را مشخص می کند.
توان (KW): توان موتور را باید با توجه به نیاز کاربرد خود انتخاب نمایید.
سرعت موتور (RPM): سرعت خروجی موتور نیز باید با توجه به کاربرد مورد نظر انتخاب شود.
خروجی موتور: الکتروموتورها به صورت پایه دار یا به همراه فلنج ارائه می شوند؛ انتخاب نحوه نصب و خروجی الکتروموتور باید با توجه به سایر تجهیزات مرتبط انجام شود.
علاوه بر موارد گفته شده، برند تولید کننده الکتروموتور نیز نقش مهمی در خرید الکتروموتور ضد انفجار ایفا می کند. در ادامه بهترین برندهای تولید کننده الکتروموتور ضد انفجار را معرفی می کنیم.
بهترین برندهای الکتروموتور ضد انفجار
تولید کنندگان بسیار معتبر و مطرح الکتروموتور خارجی، سال ها است در زمینه تولید الکتروموتور ضد انفجار فعالیت می کنند؛ در سال های اخیر تولیدکنندگان الکتروموتور ایرانی نیز موفق به تولید موتورهای ضد جرقه، مطابق با استانداردهای روز جهانی شده اند. در حال حاضر بهترین برندهای الکتروموتور ضد انفجار شامل موارد زیر می شود:

الکتروموتور ضد انفجار CEMP
موتور ضد انفجار چمپ

الکتروموتور چمپ ایتالیا از برندهای معروف در این زمینه است که موتورهای ضد انفجار خود را در انواع مختلف و بر اساس استانداردهای معتبری از جمله NEMA به بازار عرضه می کند.

مشخصات فنی الکتروموتور ضد انفجار Cemp
پوسته آلومنیوم پوسته چدن
توان: 0.6 تا 1.5 کیلووات توان: 0.25 تا 240 کیلووات
دور: 1000، 1500، 3000 دور: 1000، 1500، 3000
سایز فریم: 56 تا 80 سایز فریم: از 315 تا 63
نحوه نصب: B35، B5، B3 نحوه نصب: B35، B5، B3
کلاس حرارتی : T4 ، T5 ، T6 محفاظت: 55 و IP 66
کلاس ضدانفجاری: EXD, EX-de کلاس حرارتی: F
دسته گروه ضدانفجاری: IIB, IIC دسته گروه ضد انفجاری: IIB, IIC
محافظت: IP :55 ، IP : 56 کلاس ضد انفجاری: EXD, EX-de
حداکثر دمای سطح: T125 ، T85 ، T70 سانتیگراد تعداد قطب ها: 2،4،6
به صورت تک فاز و سه فاز می باشد. نحوه کارکرد: S1
به صورت تک فاز و سه فاز می باشد.
الکتروموتور ضد انفجار WEG
الکتروموتور ضد انفجار weg

الکتروموتور WEG یکی از بزرگترین برندهای تولید کننده الکتروموتور در جهان است؛ این شرکت در کشور برزیل قرار دارد و محصولات خود را به بیش از 130 کشور عرضه می کند. مشخصات فنی الکتروموتور ضد انفجار WEG به شرح زیر است:

توان: 0.37 تا 355 کیلووات
دور: 750، 1000، 1500، 3000
سایز فریم: 90 تا 355
نحوه نصب: B35 ، B3
محفاظت: IP55
کلاس حرارتی:F
دسته گروه ضد انفجاری: IIB, IIA
کلاس ضد انفجاری: EXD, EX-de
تعداد قطب ها: 2،4،6،8
نحوه کارکرد: S1
تک فاز و سه فاز
الکتروموتور ضد انفجار زیمنس
الکتروموتور ضد انفجار زیمنس

کمتر کسی هست که با الکتروموتورها سر و کار داشته باشد و اسم الکتروموتور زیمنس را نشنیده باشد. این شرکت انواع الکتروموتورها را برای هر نیاز صنعتی تولید می کند؛ الکتروموتور ضد انفجار زیمنس با نام تجاری سری XP ارائه می شود. مشخصات فنی این موتورها به شرح زیر است:

توان: 0.12 تا 900 کیلووات
دور: 750، 1000، 1500، 3000
سایز فریم: از 450 تا 63
نحوه نصب: B35، B5، B3
محفاظت: IP55
کلاس حرارتی: F
تعداد قطب ها: 2،4،6
نحوه کارکرد: S1
الکتروموتور ضد انفجار ABB
الکتروموتور ضد انفجار ABB

لوگو الکتروموتور ای بی بی

الکتروموتور ضد انفجار ABB محصول شرکت فنلاندی ABB و از جمله بهترین و با کیفیت ترین موتورهای ضد انفجار دنیا است. این موتورها در دو نوع ولتاژ پایین و ولتاژ بالا تولید می شوند. از جمله ویژگی های الکتروموتور ABB ضد انفجار ولتاژ پایین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

محدوده توان: 0.55 تا 2000 کیلووات
جنس پوسته: چدن
چهار سرعت موتور 750، 1000، 1500 و 3000 دور در دقیقه
منبع تغذیه سه فاز و تک فاز
درجه حفاظتی IP55
سایز فریم: 71 تا 560
الکتروموتور ضد انفجار رائل
الکتروموتور ضد انفجار رائل

الکتروموتور ضد انفجار رائل محصول شرکتی ایتالیایی RAEL است؛ این شرکت یکی از تولیدکنندگان پیشرو الکتروموتور در اروپا است و انواع الکتروموتور تک فاز، سه فاز، ضد انفجار و … را مطابق با استانداردهای بین المللی تولید می کند.

الکتروموتور ضد انفجار کوئل چینی
الکتروموتور ضد انفجار کوئل چینی

الکتروموتور ضد انفجار کوئل چینی در تنوع بالا و با قیمت مناسبی ارائه می شود؛ محصولات این شرکت دارای استانداردهای معتبر ضد انفجار و ضد جرقه مانند ATEX هستند.

الکتروموتور ضد انفجار امب UMEB
لوگو الکتروموتور امب

الکتروموتور ضد انفجار امب UMEB ساخت کشور ترکیه و دارای استانداردهای اروپایی است. این موتورها مناسب برای استفاده در محیط های پرخطر و صنایعی مانند نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع هسته ای و نظامی، شیمیایی، رنگ سازی و ساخت الکل است. ویژگی های الکتروموتور ضد انفجار امب UMEB شامل موارد زیر می شود:

محدوده سایز: 63 تا 355
محدوده توان: 0.09 تا 315 کیلووات
چهار سرعت موتور 750، 1000، 1500 و 3000 دور در دقیقه
استاندارد ضد انفجار Exd IIC T5 Gb برای سایز فریم های 63 تا 71
استاندارد Exd IIC T4/T3 Gb برای سایز فریم های 80 تا 355
الکتروموتور ضد انفجار موتوژن
الکتروموتور ضد انفجار موتوژن

الکتروموتور موتوژن تبریز، بهترین تولید کننده الکتروموتور ضد انفجار ایرانی است؛ در گذشته نیاز صنایع ایران وابسته به الکتروموتورهای اروپایی، چینی و … بود، اما شرکت موتوژن با تولید الکتروموتورهای ضد انفجار و انواع الکتروموتور خانگی و صنعتی دیگر، پاسخگوی بخش وسیعی از این نیازها بوده است.

استاندارد ضدانفجاری ATEX
ATEX یکی از معتبرترین سازمان‌های استاندارد محیط‌های انفجاری است. بر اساس این استاندارد، محیط‌ها و تجهیزات انفجاری به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند؛ از جمله:

گروه تجهیزات

I: تجهیزاتی که در معادن زیرزمینی با خطر انفجار و اشتعال استفاده می‌شوند.
II: تجهیزاتی که در سایر مناطق استفاده می‌شوند.
دسته‌بندی تجهیزات

دسته‌بندی زیر مربوط به گروه تجهیزات II است:

این تجهیزات در مناطقی که جو انفجاری به‌صورت مداوم، طولانی‌مدت و یا به‌صورت مکرر وجود داشته باشد، استفاده می‌شوند. (Zone 0 برای گازها و Zone 20 برای گردوغبار)
این تجهیزات در مناطقی که احتمال وقوع اتمسفر انفجاری در حالت عادی وجود داشته باشد و نیاز به سطح بالایی از حفاظت دارند، مورداستفاده قرار می‌گیرند. (Zone 1 برای گازها و Zone 21 برای گردوغبار)
این تجهیزات در مناطقی که احتمال وقوع جو انفجاری در حالت عادی بسیار بعید است و نیاز به سطح حفاظت طبیعی دارند، استفاده می‌شوند. (Zone 2 برای گازها و Zone 22 برای گردوغبار)
گاز یا گردوغبار

G: تجهیزاتی که گواهی لازم برای استفاده در محیط‌های گازی قابل‌اشتعال را دارند.
D: تجهیزاتی که گواهینامه استفاده در مکان‌هایی با گردوغبار قابل‌اشتعال را دارند.
نوع حفاظت

Exd
Exe
Exi
Exp
Exm
Exo
Exq
Exn
Ext
گروه مواد انفجاری

I: گاز و گردوغبار انفجاری موجود در معادن
II: گازهای انفجاری صنایعی که روی سطح زمین هستند.
III: گردوغبار انفجاری صنایعی که روی سطح زمین هستند.
زیرگروه‌های مواد انفجاری

انواع گازهای انفجاری:

II: متان
IIA: پروپان
IIB: اتیلن
IIC: هیدروژن/استیلن
انواع گردوغبار انفجاری:

منبع مرتبط

III: گردوغبار زغال‌سنگ
IIIA: کرک‌های قابل انفجاری
IIIB: گردوغبار غیر رسانا
IIIC: گردوغبار رسانا
به‌صورت کلی، زیر گروه A، شامل موادی است که به‌راحتی مشتعل نمی‌شوند. زیر گروه B، موادی که به‌راحتی مشتعل شده و زیر گروه C موادی است که احتمال انفجار و اشتعال آن‌ها بسیار بالا است.

طبقه‌بندی دما

T1<450ºC
T2<300ºC
T3<200ºC
T4<135ºC
T5<100ºC
T6<85ºC