چرا بلبرینگ‌ها خراب می‌شوند؟

آشنایی با تجهیزات صنعتی

چرا بلبرینگ‌ها خراب می‌شوند؟

۴ بازديد
بلبرینگ از انواع یاتاقان تماسی غلتشی می باشد و کاربرد آن در کاهش اصطکاک بین دو سطح است. در واقع کار بلبرینگ تحمل بارهای وارد شده به محورهای دورانی است. بلبرینگ در انواع الکتروموتور بین محور روتور و استاتور قرار می گیرد. بلبرینگ دارای دو طوقه است که یکی ثابت است و به یاتاقان استاتور جفت شده است و طوقه دوم متحرک است و روی محور روتور نصب می گردد.

تعویض بلبرینگ دینام و الکتروموتور سه فاز
تعویض بلبرینگ دینام و الکتروموتور سه فاز
بخش های مختلف بلبرینگ
رینگ
ساچمه داخلی
ساچمه خارجی
بوش و کاسه نمد
قفسه


دلایل خرابی بلبرینگ الکتروموتور چیست؟
ساچمه ها و طوقه های یک بلبرینگ از آسیب پذیرترین بخش های آن است. فشار بیش از حد ساچمه ها را خرد کرده که بر عملکرد طوقه ها تاثیری منفی دارد. که میتوان به موارد زیر اشاره کرد.

گردش روان طوقه ها بر روی هم را مختل می کند.
طوقه ها در گردش سر و صدا دارند.
در نظر داشته باشید که اگر بین ساچمه ها و طوقه ها روغن نباشد، سر و صدا در طوقه ها ایجاد می شود که باید روغن کاری شوند تا مشکل برطرف شود. همچنین دلایل دیگر خرابی بلبرینگ را در زیر قید کرده ایم.

نصب نادرست بلبرینگ
تعمیر و نگهداری نادرست بلبرینگ
آب بندی غیر اصولی
گشتاور و سرعت بیش از حد
زنگ زدگی و خوردگی بلبرینگ
بوجود آمدن سایش و کچلی در بلبرینگ
ترک و لب پریدگی روی بلبرینگ
گیرپاژ
دندانه ایی شدن بلبرینگ
ایجاد حفره الکتریکی
همچنین بخوانید: آموزش سیم پیچی الکتروموتور سه فاز

تعویض بلبرینگ الکتروموتور سه فاز
تعویض بلبرینگ قدیمی یا معیوب کاری زمان بر است. هنگامی که زمان طولانی کار کرده و محکم به شفت متصل شده است.
بهترین روش برای بیرون اوردن بلبرینگ الکتروموتور استفاده از پولی کش است که به اکسل، رینگ داخل و محفظه آسیب نمیزند.
پولی کش یا فولی کش از دو یا سه فک محکم در اطراف بلبرینگ برای ایجاد نیروی یکنواخت و کم کردن مقاومت در مقابل اصطکاک استفاده می کند. بعضی از پولی کش های هیدرولیک دارند و برای الکتروموتور کوچک و متوسط استفاده نمی شوند. توجه داشته باشید که نیاز به مهارت کافی برای استفاده از این ابزارها دارید تا به محور موتور آسیبی وارد نشود.

بلبرینگ
بلبرینگ
ابزار تعویض بلبرینگ الکتروموتور سه فاز
برای تعویض بلبرینگ الکتروموتور سه فاز چه ابزارهایی لازم است. سه گروه ابزار را می توان نام برد.



مکانیکی
هیدرولیکی
گرمایی
همچنین دو مدل آچار گلویی خاردار و گلویی سنگین کار از دو ابزار مکانیکی مهم در تعویض بلبرینگ می باشند.



آچار گلویی خاردار
بلبرینگ در الکتروموتور سه فاز
آچار گلویی سنگین کار
همه پمپ و مهره های هیدرولیک، ابزار هیدرولیک برای پیاده کردن و نصب بلبرینگ هستند. حتما دقت کنید که روغنی که برای پمپ هیدرولیک استفاده می کنید باید رقیق باشد و ویسکوزیته آن بالا نباشد.



پمپ هیدرولیک
پمپ هیدرولیک


مهره های هیدرولیک
مهره های هیدرولیک


از ابزارهای تعویض بلبرینگ گرم کن ها هستند که بنا بر ابعاد بلبرینگ به دو دسته تقسیم می شود. صفحات داغ برای بلبرینگ های کوچک و گرمکن های القایی برای بلبرینگ های بزرگ.

گرمکن القایی
گرمکن القایی


برای گرم کردن بلبرینگ دمای مناسب تا 120 درجه سانتی گراد است و توجه کنید که اگر مدل بلبرینگ از نوع ZZ و RS2 باشد نباید آن را گرم کنیم.

همچنین بخوانید: دستورالعمل عمومی راه اندازی و نگهداری الکتروموتور

بیشتر بخوانید : موارد مهم حین انتخاب بلبرینگ الکتروموتور



نکته مهم در نصب بلبرینگ
توجه داشته باشید قبل از نصب بلبرینگ جدید علت خرابی بلبرینگ قدیمی را از جهات مختلف مانند خوردگی، ذرات آب، گرد و خاک بررسی نمایید. با بررسی دقیق علت مشکل بلبرینگ قبلی می توانید از خرابی بلبرینگ جدید پیشگیری نمایید.

بیشتر بخوانید : 8 فاکتور موثر در عملکرد گریس و روانکار بلبرینگ

مراحل تعویض بلبرینگ الکتروموتور سه فاز
دستگاه را از برق کشیده و الکتروموتور را جدا کنید.
با آچار فن و درپوش فن را از الکتروموتور جدا کنید. پیچ و مهره را نیز شل و جدا کنید. در پوش را کنار بگذارید تا فن زیر آن را مشاهده نمایید. با یک پیچ گوشتی یا آچار فن را از بدنه اصلی موتور جدا کنید. اگر پیچ ها خیلی سفت شده اند، روغن کاری کنید تا بتوانید راحتتر آن ها را جدا کنید.
بالای در پوش های انتهای الکتروموتور و محفظه اصلی را در امتداد درزهای علامت گذاری کنید. درپوش انتهای محفظه فلزی که از قطعات الکترونیکی داخلی موتور محافظت می نمایند. درزهای بین درپوش انتهایی و بدنه اصلی موتور را پیدا کنید. با ماژیک خط بکشید تا از روی درزها عبور کند. به این شکل که در زمانی که در پوش انتهایی را مجدد نصب می کنید، علائم را در یک خط بگذارید.
مهره ها را از میله های نگهدارنده باز کنید. میله های نگهدارنده، در پوش انتهایی الکتروموتور را نگه می دارند. با آچار چهار مهره هر درپوش انتهایی را شل کنید.
میله های نگهدارنده را از موتور بیرون بکشید. بعد از برداشتن تمامی مهره ها، یکی از پیچ ها را در سرپوش انتهایی با دست نگهدارید و میله نگهدارنده را با دقت از الکتروموتور بیرون آورید. حال مابقی پیچ ها را به ترتیب بردارید.
با چکش ضربه ایی به درپوش انتهایی موتور ضربه وارد کنید. چکش ضربه ایی ابزاری است که با لاستیک پوشیده می شود. در استفاده از چکش ضربه ایی آسیب و یا فرورفتگی ایجاد نمی شود. لبه چکش روی درز سرپوش انتهایی پشت سوراخ مهره بالا سمت چپ قرار داده و چند بار آرام ضربه بزنید تا شل شود. به سوراخ پایین سمت راست بروید و با چکش ضربه بزنید. به سرپوش انتهایی ضربه تا بیرون بیاید. حال در طرف دیگر هم همین کار را انجام دهید.
منبع مطالب


نحوه باز کردن بلبرینگ
شفت یا شافت موتور را با اسپری چربی گیر تمیز کنید. اسپری کنید چند ثانیه صبر کنید و با پارچه آن را تمیز کنید.
پولی کش (فولی کش) را در پشت بلبرینگ محکم کنید. بلبرینگ نقره ایی حلقوی شکل وصل شده به یک سر شافت را مشخص نمایید. مرکز پولی کش را در انتهای شفت قرار دهید تا پیچ آن به بلبرینگ برسد. دستگیره پیچ را چرخانده تا فک ها باز شوند و بلبرینگ داخل آن قرار گیرد. دستگیره را محکم نمایید تا فک ها در اطراف بلبرینگ بسته شوند. اطمینان حاصل کنید که نوک فک با حلقه داخلی بلبرینگ تماس دارد، تا به الکتروموتور سه فاز آسیبی نرسد.

انواع فولی کش

دستگیره پولی کش را با آچار بچرخانید تا بلبرینگ از شافت بیرون کشیده شود. دستگیره را در انتهای پولی کش به پیچ وسط وصل است، بگذارید. دستگیره را با آچار نگهداشته و در جهت عقربه ساعت بچرخانید. به همان شکل که دستگیره را محکم می کنید، پیچ مرکزی بلند تر می شود و بلبرینگ را از محور خارج می نماید. ادامه بدهید دستگیره را بچرخانید تا بلبرینگ راحت خارج شود.
چنانچه متوجه شدید بلبرینگ حرکت نمی کند، سعی نمایید شفت را با روغن چرب کنید تا به شل شدن و حرکت نرم تر کمک کند. اگر زمانی که دستگیره را می چرخانید، محور موتور هم چرخش دارد. محور را با آچار یا دست نگه دارید. چون امکان دارد دستگاه پلی کش درست کار نکند.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.