سه شنبه ۱۹ دی ۰۲ | ۰۹:۵۳ ۲۹ بازديد
- در صورت احتمال ضربه به گیربکس حلزونی ، بار بیش از حد و گریپاژ، از کوپلینگ های هیدرولیکی ، محدود کننده های گشتاور خروجی، کلاچ و غیره استفاده نمایید.
توجه: باید توجه داشته باشید که کلاچ ها بسیار متنوع و دارای کاربردهای مختلف است، از اینرو انتخاب و کاربرد صحیح کلاچ در انتقال حرکت از موتور به گیربکس حلزونی و از گیربکس به تجهیز بعدی، در طول عمر آن تاثیر به سزایی دارد. - قبل از راه اندازی، از هم محور بودن شفت خروجی گیربکس حلزونی و شفت ورودی ماشین اطمینان حاصل نمایید. این مورد بیشترین درصد احتمال خرابی در گیربکس را به خود اختصاص می دهد. به ایراد عدم هم محوری شفت های مرتبط misalignment گفته می شود.
توجه: انتظار کارکرد صحیح گیربکس حلزونی بدون دقت در ساختار درست ماشین امکان پذیر نمی باشد. برای جا زدن محور خروجی یا محورهای ورودی ماشین در داخل هالو شفت که با تلرانس H7 ماشین کاری شده اند، بایستی تلرانس h6 برای گیربکس حلزونی در نظر گرفته شود. چون عدم انطباق آن ها و جا زدن غیر اصولی به کلیه اجزای گیربکس حلزونی صدمات جبران ناپذیری وارد مینماید. دقت در تلرانس خارها سبب روان کار کردن قابل توجه گیربکس حلزونی و ماشین خواهد شد و عدم رعایت این مساله در ایجاد خرابی و سر وصدای بسیار زیاد نقش قابل توجهی دارد. - در موتور گیربکس حلزونی از بستن موتور به شاسی جدا خودداری فرمایید. زیرا بستن موتور به شاسی باعث میشود هم محور بودن شفت موتور و گیربکس دچار انحراف شده و مشکلاتی از قبیل: آسیب رساندن به بیرینگ، داغ کردن بیرینگ، شکستن محور ورودی، سر و صدا و نیز روغن ریزی از محل کاسه نمد اتفاق بیفتد در این گونه موارد کافیست فقط گیربکس حلزونی به صورت کاملا تراز و محکم به شاسی بسته شود.
نکته: در موقع نصب الکتروموتور توسط کوپلینگ، هم محور بودن شفت الکتروموتور و شفت گیربکس از اهمیت خاصی برخوردار است. - هنگامی که انتقال حرکت از الکتروموتور به گیربکس حلزونی از طریق چرخ تسمه صورت میپذیرد، رگلاژ تسمه بایستی با دقت انجام شده و در زمان بندی مشخص مورد بازرسی قرار گیرد،زیرا بعد از مدتی کارکرد تسمه کشیده و شل میشود که سبب لغزش بیش از حد میشود.
نکته: اگر تسمه شل باشد لغزش، بسیار زیاد بوده وانتقال دور به درستی انجام نمی شود و اگر بیش از حد سفت باشد سبب فشار شعاعی زیاد به بیرینگ و داغ شدن و خرابی آنها خواهد شد. - در صورت رنگ آمیزی گیربکس حلزونی پس از نصب روی ماشین ، جهت جلوگیری از خراب شدن کاسه نمد ، کاسه نمد را از آغشته شدن به رنگ محافظت نمایید.
- جهت جلوگیری از زنگ زدگی پایه و شاسی نصب، ابتدا سطوح تماس پایه گیربکس حلزونی و شاسی نصب را تمیز کرده سپس گریس کاری نمایید.
- قبل از راه اندازی از کافی بودن سطح روغن گیربکس حتما اطمینان حاصل نمایید. سطح روغن کمتر و بیشتر از حد استاندارد سبب بروز مشکلات مختلفی می شود.
توجه: در برخی از گیربکس های حلزونی که همراه با برچسب"روغن ندارد"عرضه می گردند لازم است در زمان نصب گیربکس بر روی ماشین ، به مقدار مشخص شده از روغن پرشوند. مقدار روغن مناسب برای سایزهای مختلف گیربکس حلزونی در کاتالوگ شرکت سازنده آمده است. - توصیه می شود در ساعات کار اولیه به میزان 50% تا 70% بار و پس از 300 ساعت کار، حداکثر بار را اعمال نمایید.
- روغن گیربکس حلزونی باید پس از 48 ساعت کار اولیه تخلیه شده ،داخل محفظه گیربکس حلزونی تمیز و روغن جدید تا سطح نرمال پر شود. زیرا در ساعات اولیه کار گیربکس حلزونی براده های بسیار ریز برنز ناشی از تنظیم شدن (آب بندی) چرخش محور مار پیچ و چرخ دنده برنزی، در محفظه قرار می گیرد که در صورت عدم تخلیه به مرور باعث آسیب رساندن به بیرینگ می شود.
- در گیربکس هایی که لازم است از روغن های صنعتی پر شوند، توصیه می گردد روغن اولیه گیربکس حلزونی را پس از 500 تا 1000 ساعت کار تخلیه و پس از شست و شوی محفظه، مجددا با روغن تمیز و تا سطح نرمال پر کنید. لازم است پس از هر 4000 ساعت کارکرد روغن گیربکس حلزونی مجددا تعویض شود.
- چنانچه احتمال می رود زمان استفاده از گیربکس حلزونی، دستگاه تا مدت زمان نسبتا طولانی بلااستفاده در محیط باقی بماند لازم است محفظه آن را از روغن پر کرده و در هنگام راه اندازی مجددا مورد بازرسی قرار گیرد.
- اگر گیربکس با گریس ترکیبی پر شده باشند، هنگام راه اندازی نیاز به روغن کاری مجدد نمی باشد و نیاز است پس از هر 8000 ساعت کارکرد، روغن گیربکس حلزونی مجددا تعویض شود.
- قبل از راه اندازی، حتما از روان بودن کارکرد ماشین اطمینان حاصل نمایید، چون وجود هر گونه مانع در کارکرد روان ماشین، باعث خرابی سریع گیربکس می شود. (حتی در زمان استارت)
توجه: برخی از دستگاه ها مانند ماشین سنگبری که در آن از آب استفاده می شود، در فصل زمستان به دلیل یخ زدن آب و مقاومت بیش از حد در برابر کار گیربکس حلزونی،لازم است قبل ازراه اندازی از روان بودن کار دستگاه اطمینان حاصل نمایید. این امر با گرمایش اکسترنال امکان پذیر می شود. از جت هیتر ها و سایر وسایل گرمایشی در کارخانجات استفاده می شود. - گیربکس هایی که به صورت خود سوارشو استفاده می شوند، بایستی در زمان نصب بر روی ماشین حتما از بازوی واکنشی استفاده شود و از بستن گیربکس های خود سوارشو روی شاسی جدا خودداری گردد.
توجه: منظور از خود سوارشو، گیربکسی است که مستقیما شفت تو خالی گیربکس بر روی محور ورودی ماشین نصب شده است و می تواند شامل انواع گیربکس هالوشفت که به این طریق نصب میگردند باشد. - هرگونه باز و بسته کردن ، تغییر در ساختار گیربکس حلزونی، سوراخ کردن بدنه، تغییر پایه های نصب و... سبب خرابی آن خواهد شد، در صورت اعمال هر یک از این موارد، گیربکس حلزونی از گارانتی خارج می گردد. در ضمن گاهی اوقات مشاهده شده است که بعضی از مصرف کنندگان بدون دمونتاژ کردن گیربکس حلزونی اقدام به سوراخ کاری گیربکس کرده که سبب ریخته شدن براده به داخل گیربکس و خوردگی سریع چرخ دنده ها می گردد.
توجه: در صورت مشاهده هر گونه اشکال لطفا قبل از هرگونه اقدام اصلاحی با کارشناسان فنی کالا صنعتی مشورت نموده و نتیجه را از این طریق پیگیری فرمایید.